zoek login
logo

educatie

home  >  educatie  >  voorstellingen


In 17/18 kunt u met een groep jongeren bij de volgende voorstellingen terecht

> kings of war jr.
> oedipus jr.
> de andere stem
> de dingen die voorbijgaan
> de meiden
> de stille kracht
> kleine zielen
> kings of war
> medea
> oedipus
> the fountainhead

> of [download] ons educatie aanbod 17/18 als .pdf

informatie en reserveren
Wilt u met een groep jongeren een voorstelling bezoeken en/of hierbij een voorbereidende workshop reserveren? Lees hier hoe u te werk gaat om bij ons een groepsreservering te maken en neem daarna contact op met de afdeling educatie (020) 795 99 42 / marije@tga.nl. Wij adviseren u graag vanuit onze expertise en denken mee welk aanbod passend is.


kings of war jr.

In Kings of war jr. verkennen 24 spelers samen met het publiek de arena van de macht. Ze stellen zichzelf en jou daarbij de vraag: welke eigenschappen heeft de perfecte leider? Wie heeft het recht om te beslissen? En waar ligt de grens?
Geïnspireerd door Shakespeares koningsdrama’s Henry V, Henry VI en Richard III gidsen de spelers hun publiek door een avontuurlijk spel over macht, leiderschap en verantwoordelijkheid. Dat de beste moge winnen!

uit 2015 | naar william shakespeare | concept & regie rosa fontein, karlijn benthem, emke idema | met 20 jonge amsterdamse spelers | duur 1:15 | speellijst nov 2017

niveau vmbo 3 t/m vwo 6, mbo, hbo, wo | vak burgerschap, ckv, drama, engels, filosofie, kunstvakken, maatschappijleer, nederlands | thema drama, identiteit, liefde, macht, onmacht, verantwoordelijkheid | ckv dimensies amusement en engagement, individueel en coöperatief, autonoom en toegepast, traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, lokaal en globaal, feit en fictie | workshop de leerlingen ervaren en creëren zelf en spelen met de vraag: waar begint en eindigt jouw verantwoordelijkheid?


oedipus jr. (première)

Oedipus is een fascinerend verhaal over een man die per ongeluk zijn vader vermoordt en trouwt met zijn moeder. In Oedipus jr. onderzoeken de juniorspelers (14 - 18 jaar) de thema’s uit de tragedie. Accepteren zij dat ze de acteurs zijn in een vastgelegd script? Hebben we invloed op ons eigen geluk? De jongeren delen in de voorstelling hun ervaringen en zetten je aan het denken over de maakbaarheid van ons bestaan.

uit 2017 | naar sophocles | regie rosa fontein, emke idema | met 20 jonge amsterdamse spelers | duur n.n.b. | speellijst apr 2018

niveau vmbo 3 t/m vwo 6, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, engels, filosofie, kunstvakken, maatschappijleer, nederlands | thema schuld en boete, lot, invloed, familie, tragedie | ckv dimensies herkenning en vervreemding, feit en fictie, amusement en engagement, individueel en coöperatief, autonoom en toegepast, traditie en innovatie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: hebben we invloed op ons geluk?


de andere stem

Aan de basis van De andere stem staat de monoloog La voix humaine van Jean Cocteau uit 1930. Het publiek hoort en ziet een vrouw die voor de laatste keer met haar ex-geliefde belt en kan enkel op basis van haar reacties gissen naar de mogelijke antwoorden van de afwezige ex.

Toen Ramsey Nasr La voix humaine zag, stelde hij Ivo van Hove onmiddellijk voor om een antwoord te schrijven: zijn weerwoord van de man. Nasr: ‘De andere stem is het verhaal van twee mensen, verslaafd aan de ander, in de wetenschap dat ze nooit voor elkaar werden gemaakt.’

uit 2016 | van ramsey nasr | regie ivo van hove | met ramsey nasr, djamila landbrug | duur 1:15 (geen pauze) | speellijst feb, mrt 2018

niveau havo 5, vwo 4+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, kunstvakken | thema liefde, afhankelijkheid, eenzaamheid, monoloog, verbeelding, de kracht van de stem | ckv dimensies feit en fictie, digitaal en analoog, herkenning en vervreemding | workshop de leerlingen ervaren en creëren zelf en spelen met de vraag: wat verwacht je van een ander?


de dingen die voorbijgaan

Net als in De stille kracht toont Couperus met Van oude menschen, de dingen, die voorbijgaan… (1906) dat hij zijn tijd ver vooruit is. Hij schildert het portret van een moderne familie die niet samenhangt en letterlijk over de wereld verspreid leeft. De familieleden worstelen met hun zinnelijkheid, hun geloof, hun angst voor de vergankelijkheid. Ze zijn gevlucht in zelfbedrog, seksuele fantasieën, dromen van materieel geluk en onderlinge na-ijver en jaloezie. Een familie waarin bijna niemand durft toe te geven aan zijn diepste wensen en verlangens, durft te zijn wie hij echt is.

De dingen die voorbijgaan is geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival 2017. De jury: ‘Op uitnodiging van de Ruhrtriënnale verbonden TA en Van Hove zich voor drie jaar aan het werk van Louis Couperus, en deze tweede in de reeks is een aangrijpende, sterk geacteerde voorstelling over eenzaamheid, onmacht en hardnekkige schaduwen uit het verleden. Als een opera zo strak geregisseerd, en schitterend vormgegeven door Jan Versweyveld.'

uit 1906 | van louis couperus | regie ivo van hove | duur 2:10 | speellijst jan, feb 2018

niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, kunstvakken, maatschappijleer, nederlands | thema naturalisme, vergankelijkheid, familiegeheimen, relaties | ckv dimensies multidisciplinair, traditie en innovatie, feit en fictie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: kun je loskomen van je verleden?


de meiden

De meiden opent met een spel in een spel. De zussen Claire en Solange zijn al jarenlang dienstmeid bij hun ‘mevrouw’ in een groot huis in de stad. Als mevrouw van huis is spelen zij een macaber spel in haar slaapkamer waarin zij beramen hoe haar te vermoorden. Zijn zij ook in staat om hun spel echt ten uitvoer te brengen?

Voor de meiden liet Genet zich inspireren door een ophefmakende historische gebeurtenis uit 1933: de twee zusjes Sapin vermoordden na jaren van trouwe dienst hun twee mevrouwen met een hamer en een mes. Het incident werd door surrealisten en existentialisten als ultieme verzetsdaad tegen de bourgeoisie gezien.

uit 1947 | van jean genet | regie katie mitchell | met thomas cammaert, marieke heebink, chris nietvelt | duur1:45 | speellijst nov, dec 2017

niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, frans, kunstvakken | thema sociale verhoudingen, rollenspel, empowerment, realisme, symbolisme | ckv dimensies traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, individueel en coöperatief, lokaal en globaal, feit en fictie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: kun je door middel van je fantasie ontkomen aan de werkelijkheid?


de stille kracht

1900, Java. Otto van Oudijck bestuurt met daadkracht zijn gewest. Hij ziet zichzelf als de vertegenwoordiger van een superieure Europese cultuur. Hij leeft voor zijn werk. Voor de kolonie, die hij op een hoger niveau wil tillen. Dat zijn vrouw er relaties met andere mannen op nahoudt, ontgaat hem. Maar als Van Oudijck een lokale regent ontslaat wegens wangedrag, gebeuren er opeens mysterieuze dingen in zijn huis en om hem heen.

De stille kracht (Louis Couperus, 1900) is een visionaire roman die de westerse cultuur als onverzoenbaar tegenover de oosterse plaatst. De machtige Nederlandse kolonisator kan niet op tegen de stille kracht die onderhuids aanwezig is en een trage slijtage aanricht. De Westerling domineert en controleert, maar blijkt niet in staat de kern van het Oosten te raken en de Indische cultuur te overheersen. Wat rest is een machteloze westerse mens in het Indische woud.

uit 1900 | van louis couperus | regie ivo van hove | duur 2:00 | speellijst dec 2017

niveau havo 5, vwo 4+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, godsdienst, kunstvakken, maatschappijleer, nederlands | thema angst, de vreemdeling, drama, ontworteling, identiteit, liefde, interculturaliteit | ckv dimensies traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, lokaal en globaal | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vragen: kun je thuis zijn in een cultuur die je nooit helemaal zult kennen? kan je een ander ooit echt begrijpen?


kleine zielen (première)

In een vergaande bewerking van Couperus’ De boeken der kleine zielen wordt ingezoomd op een familie die betere tijden heeft gekend. Verschillende generaties leven moeizaam samen onder één dak. Hun grote huis is spookhuis, gekkenhuis en ziekenhuis ineen. Alle familieleden lijden in meer of mindere mate aan trauma’s, handicaps en neuroses. Het zijn ‘kleine zielen’ die gebukt gaan onder lang geleden gemaakte keuzes waar zij geen verandering in kunnen of willen brengen.

Met De boeken der kleine zielen (1901-1903) toont Couperus opnieuw zijn vooruitziende blik. In een verstikkend (Haags) milieu dat bol staat van conventies, trachten mensen zich los te maken om geleidelijk aan tot nieuwe, alternatieve relatievormen te komen. Couperus laat zien dat het durven loslaten van vaste relatiepatronen kan leiden tot nieuwe inzichten, tot een andere en diepere vorm van leven.

uit 1901 | van louis couperus | regie ivo van hove | duur n.n.b. | speellijst okt, nov 2017

niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, kunstvakken, maatschappijleer, nederlands | thema naturalisme, familie, relaties, keuzes, verandering, hoop | ckv dimensies traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, lokaal en globaal, feit en fictie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vragen: wat is hoop? waar halen we in deze tijd hoop vandaan? wat is er nodig om (iets) te veranderen?


kings of war

In Kings of war worden de koningsdrama’s Henry V, Henry VI en Richard III samengevoegd tot één explosieve voorstelling over leiderschap. We zien hoe drie verschillende leiders in veranderende omstandigheden goede dan wel foute beslissingen nemen in tijden van crisis en oorlog. In deze tijd van politieke instabiliteit raakt de voorstelling een maatschappelijke snaar. Shakespeares koningen vertonen griezelige overeenkomsten met wereldleiders van vandaag.

Voor zijn vertolking van Richard III ontving Hans Kesting in 2016 de Louis d’Or. Ook werd de voorstelling datzelfde jaar geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.

uit 1599, 1591-1592 en 1597 | van william shakespeare | regie ivo van hove | duur 4:30 (incl. 1 pauze) | speellijst dec 2017
   
niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak burgerschap, ckv, drama, engels, filosofie, geschiedenis, kunstvakken, maatschappijleer | thema leiderschap, verantwoordelijkheid, macht, de wereld waarin we nu leven | ckv dimensies traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, lokaal en globaal, multidisciplinair, individueel en coöperatief, schoonheid en lelijkheid, feit en fictie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vragen: wat voor leider heeft de wereld nu nodig? waardoor laat jij je leiden?


medea

De succesvolle arts Anna probeert haar leven na een gedwongen internering weer op de rails te krijgen. Na een mislukte poging haar echtgenoot Lucas te vergiftigen en haar herstel in de psychiatrie, is ze vastbesloten haar gezin weer bij elkaar te brengen. Ze is bereid Lucas zijn affaire met de jonge Clara te vergeven en wil er alles aan doen om samen aan een nieuwe toekomst te bouwen. Al snel blijken haar verwachtingen niet te sporen met die van de mensen om haar heen. Alles wat haar dierbaar is, dreigt ze te verliezen: haar man, haar kinderen, haar carrière. De gedroomde wedergeboorte wordt een afdaling in de duistere krochten van haar geest.

Simon Stone mengt in zijn versie van Medea de tragedie van Euripides met het waargebeurde verhaal van een Amerikaanse vrouw die in de jaren negentig haar kinderen ombrengt. Marieke Heebink ontving de Theo d'Or 2015 voor haar vertolking van Anna.

uit 431 v. chr. / 2015 | van simon stone | naar euripides | regie simon stone | duur 1:20 | speellijst aug, sep 2017

niveau havo 4+, vwo 3+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, klassieke talen, kunstvakken, maatschappijleer | thema schuld en boete, lot, invloed, familie, tragedie | ckv dimensies feit en fictie, herkenning en vervreemding, amusement en engagement | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: welke invloed heb je op je eigen levensloop?


oedipus (première)

In Thebe heerst de pest. Volgens het orakel is de stad verdoemd doordat de moord op de vroegere koning Laïos ongestraft is gebleven. Zijn opvolger Oedipus wil het zwaar lijdende volk hiervan bevrijden. Hij leidt persoonlijk het onderzoek. Oedipus staat niet voor zijn proefstuk. Eerder loste hij het raadsel van de sfinx op. Vastberaden draait hij elke steen om. De uitkomst is verwoestend: tot ieders ontsteltenis – niet in het minst die van hemzelf – blijkt Oedipus zelf de schuldige te zijn.

Oedipus is veel meer dan het verhaal van een man die ziende blind is geweest. De eeuwenlange aantrekkingskracht is en blijft de herkenbaarheid van zijn lot: het bestaan is kwetsbaar. En het is bijna onmogelijk ons leven en geluk in eigen hand te houden. Koning Oedipus is de perfecte tragedie.

uit 5e eeuw v. chr. | van sophocles | regie robert icke duur n.n.b. | speelperiode apr, mei 2018

niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak ckv, drama, filosofie, geschiedenis, klassieke talen, kunstvakken, maatschappijleer| thema schuld en boete, lot, invloed, familie, tragedie | ckv dimensies herkenning en vervreemding, lokaal en globaal, feit en fictie, individueel en coöperatief, autonoom en toegepast, traditie en innovatie | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: welke invloed heb je op je eigen levensloop?


the fountainhead

The Fountainhead is het verslag van de strijd van de eigenzinnige architect Howard Roark met de wereld om hem heen. Roark weigert concessies aan opdrachtgevers te doen, terwijl zijn collega Peter Keating kiest voor commercieel succes en maatschappelijk aanzien.

Het is deze strijd tussen vernieuwing en traditie, tussen bezieling en compromis die Ayn Rand op een onnavolgbare manier heeft neergeschreven. Maar The Fountainhead is ook het verslag van een strijd op leven en dood tussen twee geliefden, Howard Roark en de beeldschone Dominique Francon; twee gelijkgestemde zielen gesteld op hun vrijheid en autonomie.

Ramsey Nasr ontving de Louis d'Or 2015 voor zijn vertolking van Howard Roark.

uit 1943 | van ayn rand| regie ivo van hove | duur 4:00 (incl. 1 pauze) | speellijst jan 2018

niveau vwo 5+, mbo, hbo, wo | vak beeldende vorming , drama, engels, filosofie, maatschappijleer, nederlands | thema authenticiteit, collectivisme vs individualisme, kunst, architectuur, liefde, vrijheid, autonomie  | ckv dimensies ambachtelijk en industrieel, feit en fictie, individueel en coöperatief, traditie en innovatie, herkenning en vervreemding, autonoom en toegepast, multidisciplinair | workshop de leerlingen ervaren, creëren en spelen met de vraag: kun je je aan een ander geven en toch autonoom blijven?


share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald

 
 
 
kings of war

kings of war

vr 20 okt 2017 - 19:00
Festival Dialog
Wroclaw
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
kings of war

kings of war

za 21 okt 2017 - 19:00
Festival Dialog
Wroclaw
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst