zoek login
logo

Twee nominaties voor TA

home  >  nieuws  >  Twee nominaties voor TA (05 jun 2014)

Vandaag maakte de jury van Het Theaterfestival 2014 (België) de veertien meest belangwekkende producties van het afgelopen seizoen bekend. Lees hieronder wat de jury - bestaande uit Helmut Lotigiers (voorzitter), Michiel Van Cauwelaert (scenograaf), Annelies Van Craeynest (CC De Spil), Robbert van Heuven (Trouw, De Theatermaker) en Els Van Steenberghe (Knack) - over de twee TA genomineerde producties schrijft.

Johan Simons doet het opnieuw. Discussie zaaien, stof doen opwaaien én inzicht geven met deze eigenzinnige bewerking van Georg Büchners meesterstuk waarin twee iconen uit de Franse revolutie de degens kruisen: Maximilien de Robespierre en Georges Danton. Simons laat je tijdens de voorstelling nadenken over de rol van het individu van de gemeenschap, maar ook over hoe de geschiedenis bladzijden witwast, over de duistere kanten van de verlichting en over hoe populisme van alle tijden is. Dat resulteert in een zwier van relevante filosofische gedachten en pertinente vragen. Dat deze woorden- en gedachtenbom overeind blijft is niet enkel te danken aan de stevige acteerprestaties maar ook aan de doordachte regie. Simons maakt de voorstelling tot een secuur gecomponeerde reis van het donker verleden naar het lichtere heden. Wat Dantons Dood ook tot een verteerbare brok maatschappijgeschiedenis maakt, is de De Oversteek van Adelheid Roosen. Roosen trommelde op elke (Nederlandse) plek waar de voorstelling speelde wijkbewoners op die niet zo vaak naar het theater gaan. Deze bewoners (inclusief hun kroost en huisdieren) druppelen tijdens de voorstelling binnen, met de slaapmat onder de arm, en nestelen zich op het podium. Zij belichamen echt de brug tussen fictie en de realiteit, Franse Revolutie en onze samenleving én tussen met kaarslicht verlicht podium en de zaal. Dankzij hen besef je dat elke theoretische exercitie simpelweg over ons gaat.

Je bent nooit te oud om jezelf te overtreffen. Dat bewijst regisseur Guy Cassiers in zijn magistrale enscenering van Shakespeares Hamlet. Dat de tekst bewerkt werd door een Tom Lanoye in geniale doen, helpt ook. Evenals de ingeving om Hamlet door de androgyne actrice Abke Haring te laten spelen. Zonder Abke is er geen Hamlet. Haar spel is intens en fysiek en is even onwaarschijnlijk straf als Lanoyes tekst die als een helder, muzikaal en spannend betoog tegen machtswellust leest. Lanoye respecteert de klassieke Hamlet-plot maar weet er met zijn scherpe, ritmische pen ook een stuk over vandaag van te maken. Dat Cassiers er in deze voorstelling voluit voor de kracht van het spel kiest en dit amper verrijkt met filmische of geluidstechnische elementen zorgt ervoor dat het menselijke verhaal – zowel van Hamlet als van Haring – sterk naar voren komt. Doorheen haar Hamlet-vertolking resoneert Harings eigen levensverhaal. Dit maakt haar vertolking zo sterk en kwetsbaar tegelijkertijd. In Hamlet vs Hamlet zijn Cassiers’ acteurs niet ondergeschikt aan de techniek niettegenstaande de vormgeving van Ief Spincemaille ook zonder die techniek simpelweg fantastisch is. Spincemaille construeerde een vervallen burcht op een glazen vloer. De personages zijn overgeleverd aan elkaar en de blikken van de toeschouwers want kunnen zich nergens verschuilen. En onder de glazen vloer waarop ze lopen, zijn oorlogsresten zichtbaar. Een sterk beeld van de broze grens tussen oorlog en vrede. Vroeger én nu.

Alle genomineerden op een rij:
Toneelhuis, Muziektheater Transparant/FC Bergman, Liesa Van der Aa, Josse De Pauw & Solistenensemble Kaleidoskop   
Van den vos   
JAN & ICKamsterdam/Jan Martens   
The Dog Days Are Over
Toneelhuis & Toneelgroep Amsterdam / Guy Cassiers en Tom Lanoye   
Hamlet vs Hamlet   
Les Ballets C de la B, NTGent & Münchner Kammerspiele / Alain Platel   
tauberbach   
Studio Orka   
Zoutloos   
De Koe   
Olga   
Marjolijn Van Heemstra / Ro Theater & Frascati   
Garry Davis   
Tuning People & kinderenvandevilla   
Leeghoofd   
Benjamin Verdonck / KVS & Toneelhuis   
notallwhowanderarelost   
Rosas & Ictus   
Vortex Temporum   
Toneelschuur Productie / Paul Knieriem   
Met mijn vader in bed (wegens omstandigheden)   
Kabinet K   
Rauw/Raw   
Thomas Bellinck / KVS   
Domo de Europa Historia en Ekzilo   
Rosas / Anne Teresa De Keersmaeker & Boris Charmatz   
Partita 2   
Toneelgroep Amsterdam / Johan Simons & Adelheid Roosen | Female Economy en Zina 
Dantons dood & De Oversteek   
De Warme Winkel   
Achterkant   
Inne Goris / Zeven   
ZIGZAG ZIGZAG   
fABULEUS   
Snipperdagen   
MartHa!tentatief   
Dinska Bronska

> naar de site van Het Theaterfestival

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald