zoek login
logo

over ta

home  >  over ta  >  seizoen 16/17


Vragen over vrijheid en grootse familiesaga's

Onze samenleving staat onder druk. Vrijheden worden alsmaar verder aangetast. Angst regeert. Wat betekent vrijheid nog? Is vrijheid een absolute voorwaarde voor een zinvol leven? Wat doen we als anderen onze vrijheid inperken? Is de vrijheid van de één de onvrijheid van een ander?

In seizoen 16|17 buigen Katie Mitchell, Maren E. Bjørseth en Ivo van Hove zich over de zoektocht en de drang naar vrijheid. Daarnaast werken Simon Stone en Van Hove aan theatrale familiesaga’s. De vraag of de familie nog wel de samenlevingsvorm van de toekomst is staat centraal. Wat deze vier visionaire en zich onderscheidende regisseurs - nieuwe en internationaal gerenommeerde - bindt, is de overtuiging dat theater dé plek is om kwesties aan de orde te stellen die onze samenleving in de ban houden.

Simon Stone, ondertussen uitgegroeid tot internationaal vermaard en veel gevraagd gastregisseur, heeft TA uitgekozen om de komende jaren als vaste huisregisseur elk seizoen een regie te doen. Na zijn radicale bewerking van De wilde eend, laat Stone zich opnieuw door Henrik Ibsen inspireren en schrijft Ibsen huis. ‘Ibsens werk is doortrokken van een diep inzicht in families in tijden van crisis. Van wonden die niet helen. Over hoe we proberen om opnieuw tot een gevoel van normaliteit te komen nadat de dingen veel te lang ver van normaal zijn geweest.’, aldus Stone. Vertrekpunt voor deze groots opgezette productie is het huis dat de visionaire architect Solness (Hans Kesting) bouwt. Stones regie gaat in maart in Amsterdam in wereldpremière.

De eigenzinnigste aller Britse theater- en operaregisseurs, Katie Mitchell, maakt in december haar TA-regiedebuut. ‘Ik richt mijn aandacht consequent op vrouwelijke ervaring en perceptie. Er zijn niet heel veel vrouwelijke regisseurs en iemand moet het doen. Ik voel het als een verantwoordelijkheid.’, aldus Mitchell. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze voor De meiden van Jean Genet koos. Mitchell: ‘Het stuk mag dan al zeventig jaar oud zijn, het is in politiek opzicht relevant als je kijkt naar hoeveel vrouwen uit arme landen nog altijd laaggeschoold werk doen bij welgestelde vrouwen uit de Europese middenklasse.’ Katie Mitchell is geen onbekende voor het Nederlandse publiek. Eerder was ze met Orest, Written on Skin en Trauernacht bij DNO te zien. In 2015 was ze ‘Brandstichter’ in de Stadsschouwburg Amsterdam.

De jonge Maren E. Bjørseth richt zich met de regie van Emilia Galotti op de klassenstrijd avant la lettre. Lessings politieke commentaar op de machthebbers wordt in januari haar tweede TA-2 productie in samenwerking met Toneelschuur Producties.

Ivo van Hove tekent voor drie regies. Met De stille kracht maakte hij al succesvol korte metten met het onterechte beeld dat aan Couperus kleefde: het Haagse kostuumdrama. Zijn tweede Couperus-regie De dingen die voorbijgaan is gebaseerd op de magistrale familieroman waarin Couperus opnieuw bewijst zijn tijd ver vooruit te zijn. De coproductie met Toneelhuis en de Ruhrtriënnale gaat in september in première. Met Janáčeks liederencyclus Dagboek van een verdwenene - in coproductie met Muziektheater Transparant en De Munt - introduceert Van Hove een nieuw genre bij TA. Het gezelschap breidt haar palet uit met muziektheater en zal zich hier ook in de toekomst op toeleggen. En Obsession, de internationale coproductie met het Barbican Centre, gaat in april 2017 in Londen in première met een cast van zowel Engelse als TA-acteurs. De rol van Gino wordt gespeeld door acteur Jude Law die met tal van bijzondere rollen in zowel theater, als film heeft bewezen één van de belangrijkste acteurs van zijn generatie te zijn.

Ook in 16|17 zet TA de internationale koers verder. The Fountainhead vervolgt zijn wereldtournee naar Parijs, Seoul en Taipei. Kings of war is na Wenen, Amsterdam, Parijs en London te gast in het prestigieuze BAM New York. Het Parijse L’Odéon heeft naast The Fountainhead ook Medea van Simon Stone uitgenodigd. Met Song from Far Away gaat TA voor het eerst naar Ierland. De welwillenden speelt o.a. in Girona en Rome en De stille kracht is in Barcelona en Moskou te zien.

Met La voix humaine, Glazen speelgoed, De meiden en Husbands and wives gaat TA uitgebreid op tournee door Nederland. De monologen De andere stem (Ramsey Nasr) en Song from Far Away (Eelco Smits) zijn exclusief in Amsterdam te zien.


De dingen die voorbijgaan, Van Hoves tweede Couperus-regie

In De dingen die voorbijgaan zien we hoe een familie wordt achtervolgd door een in mysterie gehulde moord uit het verleden. De oude mensen zijn getekend door wroeging. Hun lange leven lijkt een straf. Net als in De stille kracht toont Couperus dat hij zijn tijd ver vooruit is. Hij schildert het portret van een moderne familie die niet samenhangt, die geen geborgenheid biedt. De leden vluchten weg van elkaar en wonen verspreid over de wereld. Couperus’ roman is daarmee niet alleen het portret van een onttakelde familie maar ook een voor die tijd verregaand pleidooi voor een leven dat zich niet wil laten inperken door burgerlijke conventies.

Van Hove: ‘In het Den Haag van Louis Couperus is het onmogelijk je echte verlangens te volgen, onmogelijk jezelf te zijn. Het is een wereld van dwalende mannen en vrouwen in een samenleving als een gevangenis. Couperus schudt ons wakker. Deze wereld moet op de schop!’

De coproductie met Toneelhuis en de Ruhrtriënnale wordt in september in de Ruhrtriënnale gecreëerd en is in oktober in Antwerpen en vanaf december in Amsterdam te zien. Met o.a. Hans Kesting, Abke Haring, Gijs Scholten van Aschat, Maria Kraakman en Frieda Pittoors.
> speellijst


De meiden, Katie Mitchells TA-regiedebuut met Marieke Heebink en Chris Nietvelt

Smashing up the classics is dé specialiteit van de eigenzinnige Katie Mitchell. Voor haar TA-debuut regisseert ze Marieke Heebink en Chris Nietvelt in De meiden van Genet. De zussen Claire en Solange zijn al jarenlang dienstmeid bij hun ‘mevrouw’. In haar slaapkamer spelen zij om de beurt dat zij mevrouw zijn. Die laatste is naar de gevangenis en bezoekt er haar minnaar die op grond van valse anonieme brieven – daar hebben de meiden voor gezorgd – werd veroordeeld. Nu willen de zussen ook nog hun mevrouw vermoorden. Zijn zij in staat om het ten uitvoer te brengen?

Mitchell: ‘Ook zeventig jaar na de eerste opvoering in Parijs blijft De meiden een krachtig stuk. Ik hou van de drie sterke vrouwenrollen die het heeft – een zeldzaamheid in het theater – en van de manier waarop het kwesties als acteren en gender behandelt. Voor een regisseur is het een evenwichtsoefening tussen psychologisch realisme en poëtisch symbolisme. Je moet een manier vinden voor de thrillerachtige wendingen in het verhaal. Het stuk mag dan al zeventig jaar oud zijn, het is in politiek opzicht relevant als je kijkt naar hoeveel vrouwen uit arme landen nog altijd laaggeschoold werk doen bij welgestelde vrouwen uit de Europese middenklasse.’

De meiden gaat in december in Amsterdam in première en reist door Nederland.
> speelijst


Ibsen huis, wereldpremière van Simon Stones nieuwe tekst en regie

Na zijn ensceneringen van een eigentijdse Medea en Husbands and wives van Woody Allen schrijft en regisseert Simon Stone een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak.

Stone: ‘Hoe meer ik de stukken van Ibsen lees, hoe meer ik zie dat personages terugkeren. Ze hebben weliswaar andere namen maar zijn wel drager van dezelfde kenmerken. De jonge, idealistische dromer; de bankroete industrieel die vecht voor zijn nalatenschap; de vrouw die sterker is dan haar man, die op zoek is naar betekenis; de man die zijn leven lang wordt achtervolgd door de daden van zijn vader; het stel van wie de relatie uit elkaar valt in een warboel van seks, dood en wederzijdse beschuldigingen. In Ibsen huis verwerk ik dit materiaal tot een verhaal over verschillende generaties in één huis. Ibsens werk is doortrokken van een diep inzicht in families in tijden van crisis. Van wonden die niet helen. Het gaat over hoe we worstelen om door kunnen te gaan. Over hoe we proberen om opnieuw tot een gevoel van normaliteit te komen nadat de dingen veel te lang ver van normaal zijn geweest.’

Ibsen huis gaat in maart in wereldpremière en is exclusief in Amsterdam te zien. Met Hans Kesting, Maria Kraakman, Aus Greidanus jr., Janni Goslinga, Bart Slegers e.a.
> speelijst


Obsession met Jude Law, Halina Reijn, Gijs Scholten van Aschat en Robert de Hoog

‘Het is bijzonder spannend om voor het eerst Engelse acteurs en met name Jude Law samen te brengen met acteurs van ons ensemble in dit ruwe stuk dat de kracht heeft van een antieke tragedie.’, aldus Ivo van Hove.

Obsession vertelt het verhaal van Gino, een aantrekkelijke zwerver en Giovanna, ongelukkig getrouwd met een wat oudere man. Tussen haar en de zwerver ontstaat een passionele verhouding. Samen smeden ze het plan om Giovanna’s man te vermoorden. Het bloedstollende verhaal is opgebouwd uit korte, brutale scènes van bijzondere poëtische rauwheid. Het maakt Obsession tot een krachtig sociaal drama. Een meedogenloze visie op de onderkant van de samenleving.

De voorstelling is gebaseerd op Luchino Visconti’s eerste langspeelfilm Ossessione (1943) waarmee de basis van het Italiaans Neorealisme werd gelegd. Visconti baseerde zijn filmscenario op The Postman Always Rings Twice, de klassieke misdaadroman van James M Cain.

Obsession gaat in april 2017 in Londen in wereldpremière en is daarna o.a. in het Holland Festival te zien.
> speelijst


Emilia Galotti, nieuwe TA-2 regie van Maren E. Bjørseth

Emilia Galotti, een jonge vrouw uit de burgerij is verliefd op graaf Appiani en wil met hem trouwen. Een huwelijk uit liefde. Maar als prins Gonzaga een geschilderd portret van haar ziet, staat hij in vuur en vlam. Vanuit zijn hogere maatschappelijke positie meent de prins recht te hebben op Emilia, desnoods met geweld. Emilia wordt – zogenaamd voor haar eigen veiligheid – naar het lustslot van de prins gebracht. Daar komt ze tussen twee vuren te staan: de prins en haar vader. De eerste probeert haar voor zich te winnen. Van de tweede verwacht Emilia hulp. Tevergeefs.

In Emilia Galotti stelt Lessing op scherpe wijze de tirannie van de heersende klasse en de rechteloosheid van burgers aan de kaak. Maar het is ook het drama van de vrijheid. Emilia moet machteloos ondergaan wat haar door anderen wordt aangedaan. Bjørseth: ‘Emilia Galotti is de mooiste vrouw in het rijk, een meesterwerk van de natuur. Maar wie is ze eigenlijk? Ik ben gefascineerd door de vrouw als symbool, als machtspersoon en als machteloos object. De vele kanten van Emilia maken haar nog even herkenbaar en complex vandaag, als toen.’

Maren E. Bjørseth realiseerde twee jaar geleden met succes Een bruid in de morgen in het kader van TA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent. Emilia Galotti wordt geproduceerd in samenwerking met Toneelschuur Producties.
> speelijst


Dagboek van een verdwenene, muziektheaterproductie met Transparant

Dagboek van een verdwenene is minder bekend dan de grote opera’s van Janáček. De kracht ligt besloten in de korte, rauw-poëtische gedichten en de vorm van het werk is uniek: een cyclus van 22 nummers voor tenor en piano met drie liederen voor een klein vrouwenkoor en mezzosopraan.

Annelies Van Parys schrijft een coda bij dit aangrijpende liefdesverhaal. Van Hove regisseert topzangers Ed Lyon en Silvia de La Muela en acteur Hugo Koolschijn in deze coproductie met Muziektheater Transparant uit Antwerpen.
> speellijst


Reprises exclusief in Amsterdam

De monologen De andere stem met Ramsey Nasr en Song from Far Away met Eelco Smits zijn exclusief in Amsterdam te zien, net zoals Ibsen huis, Medea, Kings of war, De dingen die voorbijgaan en The Fountainhead.

Daarnaast brengt TA er ook vier Wish you were here-verdiepingsavonden met inspirerende gastsprekers en nog niet eerder gespeelde scènes en natuurlijk de jaarlijkse TA-juniorproductie – Sons & daughters jr. – die met en door jongeren wordt gemaakt.

Met La voix humaine, Glazen speelgoed, De meiden en Husbands and wives gaat TA uitgebreid op tournee door Nederland.


seizoenbrochure 16|17
Blader door de seizoenbrochure door op onderstaande afbeelding te klikken of download als pdf.

1617_szbro

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald

 
 
 
kings of war jr. (ta-junior)

kings of war jr. (ta-junior)

di 28 feb 2017 - 13:00
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
besloten
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
kings of war jr. (ta-junior)

kings of war jr. (ta-junior)

di 28 feb 2017 - 15:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
besloten
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
kings of war jr. (ta-junior)

kings of war jr. (ta-junior)

di 28 feb 2017 - 19:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
besloten
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
openbare repetitie

openbare repetitie

wo 01 mrt 2017 - 14:00
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
husbands and wives

husbands and wives

wo 01 mrt 2017 - 20:15
Koninklijke Schouwburg
Den Haag
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
Ibsen huis

Ibsen huis

do 02 mrt 2017 - 19:00
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
husbands and wives

husbands and wives

do 02 mrt 2017 - 20:15
Koninklijke Schouwburg
Den Haag
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
Ibsen huis

Ibsen huis

vr 03 mrt 2017 - 19:00
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
husbands and wives

husbands and wives

vr 03 mrt 2017 - 20:30
Chassé Theater
Breda
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
Ibsen huis

Ibsen huis

za 04 mrt 2017 - 19:00
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst