zoek login
logo

medea

home  >  voorstellingen  >  medea

regisseur simon stone
van simon stone
naar euripides
duur 1:20
première 13 dec 2014


In de loop van de geschiedenis hebben weinig vrouwen meer inkt doen vloeien dan Medea. Simon Stone mengt in zijn versie de tragedie van Euripides met het waargebeurde verhaal van een Amerikaanse vrouw die in de jaren negentig haar kinderen ombrengt. Een rauw, enerverend, maar ook duister-humoristisch stuk.

Marieke Heebink ontving de Theo d'Or 2015 voor haar vertolking van Anna.


De succesvolle arts Anna probeert haar leven na een gedwongen internering weer op de rails te krijgen. Na een mislukte poging haar echtgenoot Lucas te vergiftigen en haar herstel in de psychiatrie, is ze vastbesloten haar gezin weer bij elkaar te brengen. Ze is bereid Lucas zijn affaire met de jonge Clara te vergeven en wil er alles aan doen om samen aan een nieuwe toekomst te bouwen. Al snel blijken haar verwachtingen niet te sporen met die van de mensen om haar heen. Alles wat haar dierbaar is, dreigt ze te verliezen: haar man, haar kinderen, haar carrière. De gedroomde wedergeboorte wordt een afdaling in de duistere krochten van haar geest.

Stone herschrijft Medea naar een herkenbare, hedendaagse context. Zijn personages zijn mensen van vlees en bloed, succesvolle veertigers die een carrière en een gelukkig gezinsleven hebben. De regisseur behoudt de contouren van het verhaal, maar stelt zich de vraag wie de Griekse helden van toen zouden zijn in onze huidige maatschappij. Hij werkt met de acteurs vanuit improvisaties en ontwikkelt zo een volledig nieuwe tekst vol dubbele bodems en tragische misverstanden. Zijn dialogen zijn messcherp en soms ronduit hilarisch, maar onder de oppervlakte gieren de emoties en het geweld. Tarantino meets Van Warmerdam.


'Gepassioneerd, kleintjes, grillig, ontredderd, vrijmoedig. En aldoor schemert die haar tot fatale actie dwingende wanhoop in haar ogen. Hartverscheurend.' - Trouw ****

'Heebink en Greidanus spelen uitmuntend toneel. Haar hoopvolle blik en verlegen, verzoenend lachje bij de vereniging zijn prachtig. De broze momenten van herstellend gezinsgeluk roerend en schrijnend. En het ontwapenende vertrouwen waarmee de kinderen hun moeder terug ontvangen hartverscheurend en huiveringwekkend.' - NRC ****

'weergaloos spel van Marieke Heebink' - Volkskrant ***

'deze Medea laat je niet meer los' - Telegraaf *****

'This is world-class theatre. A first-rate adaptation, by a first-class director, powered by first-class performances. Exquisitely, brutally bold.'- The Stage *****

‘The staging is brutal, leaving the performers nowhere to hide. They don’t need it: this flawless ensemble have created a raw masterpiece.’ - The Guardian ★★★★★

‘You don't go into a production of Medea under any allusion about how the play will end but Stone and his cast are brilliant at keeping you guessing how exactly they're going to get you there.’ - What’s on Stage ★★★★★

‘a production that's short, sharp and shocking - and essential viewing’ - London Theatre ★★★★★

‘an absolute must-see; it is an absolute powerhouse that draws attention to the immense dramatic satisfaction slumbering in the world of Greek tragedy. Always entertaining, horrifying and spectacular, Medea is an important milestone of contemporary theatre.’ - The Up Coming ★★★★★

'Heebink magistraal als Medea' - Haarlems Dagblad

'Deze Medea geeft een inkijkje in een doorsnee gezin in hun meest duistere dagen. Vormgeving is simpel, kaal en doeltreffend. Marieke Heebink zet een weergaloos subtiel waanzinnige Medea neer die zo je buurvrouw had kunnen zijn.' - Jury Theater Festival

'Het werk van Stone zit dicht op de huid van het publiek, het maakt zijn stukken uiterst toegankelijk. (...) Alles draait om de acteurs en hun hyperrealistische, ingeleefde spel, een stijl die de acteurs van Toneelgroep Amsterdam naadloos past.' - Theaterkrant

'Espace épuré, acteurs magistraux (...) la comédienne Marieke Heebink est géniale dans les ruptures de ton et dans la manière de laisser filer la violence' - Libération

'Les enfants sont remarquables, qui instillent une légèreté, un humour qui délivrent des violences adultes. Eva Heijnen, Jip Smit, Bart Slegers, Fred Goessens sont d'une sobriéte, d'une densité impressionnantes. Mais c'est le duel des cerveaux et des corps de Aus Greidanus jr. et la fabuleuse Marieke Heebink qui saisit. La haine attise l ámour, la passion sexuelle décuple le désir de mort. C'est atrocement quotidien et épuvantablement mythique.' - Le Figaro

'Mais, ce qui domine tout, c’est elle: Medea - Anna, telle que la joue Marieke Heebink. Impossible de la lâcher des yeux. A cause des siens, d’abord, qui semblent trouer l’espace comme un puits sans fond, et passent de l’éclat d’espoir au désespoir définitif. A cause de son corps, ensuite, affiché et nié comme le souvenir du désir et de l’enfantement. A cause de sa présence, enfin, qui unit ce corps et ces yeux dans la laideur de la rage et la beauté de la vie, quoi qu’il en coûte. Parce qu’elle incarne sans férir et sans coquetterie d’actrice cet ultime élan d’une femme au bord du gouffre, Marieke Heebink est une actrice et une Médée magnifiques.' - Le Monde



Simon Stone over Medea

‘Het verhaal van Medea is van alle tijden. Bij de strijd om het ouderlijk gezag na een echtscheiding gaat een ouder soms zover dat hij de ex-geliefde wil kwetsen door het vernietigen van wat hem/haar het meest dierbaar is: de kinderen. In Medea ontneemt een vrouw haar kinderen het leven. Wat drijft iemand tot zulk een daad? Misschien het besef dat zij vroeger, als geliefde, alles voor de man betekende en nu wordt weggezet, wordt ingeruild voor een jongere vrouw, een meisje nog. Medea was ooit Jasons muze, de vrouw die hem leidde, betoverde. De heks. Nu ze ouder is en niet langer vruchtbaar, laat hij haar achter. Zij vormt geen deel meer van zijn verdere plannen en ambities. Hij sluit haar buiten en ontneemt haar zo de zin van haar leven. Zij trekt een grens. Ze weigert afstand te doen van haar kinderen en is bereid daartoe tot het uiterste te gaan. Wil ze hem treffen? Zoekt ze vergelding voor zijn verraad, is het pure toewijding of ‘doodgewone’ waanzin? Medea gaat over de kracht van een vrouw die weer de uitsluiting voelt uit een ver verleden.’


met dank aan



#medea

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.

peter haemers, amstterdam 2015-10-16 15:26
voor de tweede maal deze voorstelling gezien ... wat een achtbaan! ... Marieke Heebink is onnavolgbaar!
Marjolein Schouten 2015-03-29 13:55
geweldige voorstelling met topacteurs. schokkend, invoelbaar en heel erg knap gemaakt. Videobeelden dragen erg bij aan het gevoel dat je op de huid van de acteurs meeleeft.
Peggy Verzett 2015-03-05 22:17
Ik wil ook meer van Simon Stone zien na vanavond in Rotterdam. Het is raak tot aan het eind op het punt van je stoel.
Huub hellings 2015-02-25 11:08
Wat een geweldige voorstelling is dit !! Top acteerwerk, en zo mooi neergezet in een kader van wit en zwart. Drie dialogen door elkaar heen kunnen voeren met aanknopingspunten. Wat een timing om dit voor het publiek nog ‘volgbaar” te maken. De inzet van moderne techniek, de live video beelden. De enorme close ups, en soms de freeze frames. Als dit het werk van Simon Stone is, dan wil ik meer van hem zien ! En van jullie ToneelgroepAmsterdam Ik was tot tranen toe geroerd. Dank, Dank, Dank voor deze avond in Tilburg.
Karin van Schipstal 2015-01-20 09:15
Mooie voorstelling gezien in Den Bosch. Aangrijpend, voorstelbaar en onvoorstelbaar tegelijk. De worsteling van deze kwetsbare vrouw, het onvermogen om iemand toe te laten die de dynamiek kan beïnvloeden. Maar ook de onmacht van haar omgeving goed uitgespeeld in een treffend decor. Nabespreking met een forensisch psycholoog, die cliënten gedurende een periode van 7 weken observeert en onderzoekt was goed, maar niet echt gericht op het stuk. Wellicht interessant om een systeemtherapeut te laten nabespreken, die de dynamiek en het proces kan duiden, want er gebeurt ontzettend veel. Heel boeiend. Ik heb genoten!
Angela Stokman 2015-01-18 00:09
Vanavond Medea gezien in 's-Hertogenbosch. Geweldige voorstelling.. Ademloos kijken.. Meegenomen in de emoties... Je voelt hoe het gaat eindigen.. Meevoelend met Anna's toestand/situatie... Van begin tot eind word je totaal meegenomen in het verhaal. Ik was echt ontroerd, diep onder de indruk van alle spelers. Witte toneel en geluid past precies bij alle scenes.. Kan niets anders meer zeggen dan : Petje af voor de regisseur en alle medewerkers. Tot een volgende keer!
 1 2  

gegevens worden opgehaald

 
 
 
vogels

vogels

di 30 apr 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
vogels

vogels

wo 01 mei 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
vogels

vogels

do 02 mei 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
vogels

vogels

vr 03 mei 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst