duur 1:25
première 12 apr 2016
Ramsey Nasr schrijft en speelt het weerwoord van de man in regie van Ivo van Hove.
Een man in een schaars gemeubileerd appartement met onuitgepakte verhuisdozen. Hij telefoneert met zijn ex. We horen alleen wat hij zegt. Hoe de vrouw aan de andere kant van de lijn reageert, kunnen we alleen afleiden uit zijn antwoorden en reacties. De breuk was radicaal en abrupt, zo lijkt het. De man wil vooruit en heeft professionele zorgen rond een wereld in crisis. Hij probeert praktisch te blijven en wil de boedelscheiding netjes afhandelen. De onzichtbare vrouw lijkt het veel moeilijker te hebben, maar dat is slechts schijn. De toon van het gesprek verandert snel. Gaandeweg wordt duidelijk dat de geliefden reeds meermaals hebben getracht een punt achter de relatie te zetten. Beide partners blijken erg beschadigd uit de liefdesgeschiedenis te zijn gekomen. Het telefoongesprek wordt een levenslijn.
Aan de basis van De andere stem staat de monoloog La voix humaine van Jean Cocteau. Het stuk is een klassieker en heeft sinds 1930 vele roemrijke opvoeringen gekend, als toneelstuk en als opera. Daarnaast werd het verfilmd. Ook TA heeft het stuk sinds 2009 op het repertoire staan. Toen Ramsey Nasr La voix humaine zag, stelde hij Ivo van Hove onmiddellijk voor om een antwoord te schrijven: zijn weerwoord van de man.
Zes jaar later maakt Nasr deel uit van het TA-ensemble én speelt hij de rol van de man in het door hem geschreven stuk. Waar Cocteaus theatermonoloog het tragische relaas van één vrouw schetst, benadrukt deze nieuwe tekst het onontwarbare verbond van een koppel dat wanhopig tracht los te komen van elkaar maar daarin niet slaagt.
De andere stem wordt uitgegeven door De Bezige Bij. Klik hier voor meer info.
'Op fabuleuze wijze geeft Nasr millimeter na millimeter prijs wat de werkelijke reden van de noodlottige breuk is. (...) Regisseur Ivo van Hove begeleidt Nasr met raffinement in de verscheurdheid van de man tussen oprechte bekommernis en besef dat de breuk onvermijdelijk is.' - NRC ****
'‘Liefde is een ziek ding’, weet Nasr. Zijn spel getuigt daarvan. Zoals zijn tekst even natuurlijk klinkt als prachtig poëtisch kan uithalen, zo acteert hij als op de notenbalk van een grillige symfonie. Warm, ijskoud, hete tranen, ijsberen, kop in kas, gestaald, gebroken, zacht de brokken lijmend. ‘Pathetisch!’, schreeuwt hij tegen zijn telefoon. Bij elke andere acteur was het er inderdaad over gegaan. Nasr investeert zijn hele zelf en oogst in de zaal een waarachtig gevoel.' - De Standaard ****
'De andere stem blinkt uit door intens spel, klein en meeslepend.' - de Volkskrant ****
'Ramsey Nasr speelt de pannen van het dak in deze halve dialoog.' - Het Nieuwsblad ****
'Nasr pakt in deze tekst een van de meest clichématige onderwerpen op de meest eigenzinnige, frisse én poëtische manier aan. Wat heeft hij daarvoor nodig? Een veerkrachtige pen die de pathetiek, de oprechte emotie, de inventieve beeldspraak én de humor niet schuwt.' - Knack ****
'Authenticiteit is het sleutelwoord tot deze nieuwe tekst.' - Cutting Edge ****
Ramsey Nasr over De andere stem
‘Het leek me al jaren een logische vraag: wat heeft die man aan de andere kant van de lijn eigenlijk te zeggen? Tot mijn verbazing hoorde en las ik steeds maar weer dat het een nogal harteloze vent moest zijn: er zo snel na je relatie met een andere vrouw vandoor gaan. Wat een bruut. Maar wie zegt dat? Letterlijk: wie zegt dat? Niemand. We horen hem niet. La voix humaine bestaat uit de reacties en insinuaties van de vrouw die in de steek is gelaten. Ik werd nieuwsgierig naar zijn versie van het verhaal. De andere stem is het verhaal van twee mensen, verslaafd aan de ander, wetende dat ze nooit voor elkaar werden gemaakt.’
met dank aan
#deanderestem