duur 1:40
première 21 jan 2017
Met Emilia Galotti tekent Maren E. Bjørseth voor een tweede regie binnen TA-2, het platform voor de ontwikkeling van nieuw regietalent, in samenwerking met Toneelschuur Producties.
In de achttiende eeuw was de vorst oppermachtig, absolute heerser. Maar het is ook de eeuw van de opkomende burgerij. Twee levensbeschouwingen die diametraal tegenover elkaar komen te staan. In deze tijd van grote spanning en onrust schrijft Gotthold Ephraim Lessing een nieuw soort toneel waarin niet alleen het lot van koningen stof is voor tragedies maar ook het burgerlijk leven op scène wordt gezet.
Emilia Galotti is een jonge vrouw uit de burgerij. Zij is verliefd op graaf Appiani en wil met hem trouwen. Een huwelijk uit liefde. Maar als prins Gonzaga een geschilderd portret van haar ziet, staat hij in vuur en vlam. Vanuit zijn hogere maatschappelijke positie meent de prins recht te hebben op Emilia. Geweld wordt daarbij niet geschuwd. Op weg naar haar bruiloft wordt Emilia overvallen. Appiani vindt daarbij de dood. Emilia wordt – zogenaamd voor haar eigen veiligheid – naar het lustslot van de prins gebracht. Daar komt ze tussen twee vuren te staan: de prins en haar vader. De eerste probeert haar voor zich te winnen. Van de tweede verwacht Emilia hulp te krijgen. Tevergeefs.
Emilia Galotti is een politiek commentaar waarin Lessing op scherpe wijze de tirannie van de heersende klasse en de rechteloosheid van burgers aan de kaak stelt. Maar het is ook het drama van de vrijheid. Emilia moet machteloos ondergaan wat haar door anderen wordt aangedaan. Zij heeft geen verweer tegen de prins, die haar voor zich opeist. Maar ook kan zij niet op tegen haar vader die koste wat kost de eer van zijn familie heeft hoog te houden. Emilia rest maar één uitweg: de dood.
Maren E. Bjørseth realiseerde twee jaar geleden met Een bruid in de morgen haar eerste project in het kader van TA-2, het platform voor de ontwikkeling van regietalent, in samenwerking met Frascati Producties. De voorstelling werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Emilia Galotti wordt geproduceerd in samenwerking met Toneelschuur Producties.
Maren E. Bjørseth over Emilia Galotti
‘Emilia Galotti speelt in een door geweld en corruptie gestuurde wereld waar eigenbelang regeert. De prins is een wellusteling die bewondert en begeert. Hij pakt wat hij wil en nu wil hij Emilia Galotti, de mooiste vrouw in het rijk, een meesterwerk van de natuur. Maar wie is deze Emilia eigenlijk? Een vrouw van weergaloze schoonheid? Of is ze nog een meisje? Ik ben sterk gefascineerd door de vrouw als symbool, als machtspersoon en als machteloos object. Sterke vrouwen komen steeds terug in mijn voorstellingen, Emilia Galotti is een nieuwe stap in deze zoektocht. In een kleurrijke, lichtelijk absurde, maar harde wereld gaan wij op zoek naar de vrouw achter het mooie gezicht. Naar de kracht en de eigenwijsheid, de seksualiteit en de grote wanhoop van een jonge vrouw die in een onmogelijke situatie wordt geplaatst. Als het middelpunt van een wervelwind van gevechten over macht, controle en trots. ‘Een roos in de knop gebroken, voordat de storm haar blaadjes verwaait.’ (Emilia over zichzelf). De vele kanten van Emilia maken haar nog even herkenbaar en complex vandaag, als toen. In het lustslot van de prins wordt Emilia gedwongen om extreme keuzes te maken. Uiteindelijk is het stuk te herleiden tot het basale gevecht tussen twee krachten: lust en liefde.’
ta-2/toneelschuur producties
In het kader van het platform van Toneelgroep Amsterdam voor de ontwikkeling van (regie)talent, brachten TA-2 en Toneelschuur Producties sinds 2007 vijf gezamenlijke producties uit: Britannicus (Jean Racine) in regie van Thibaud Delpeut, De Vroedt’s A Streetcar Named Desire (Tennessee Williams), Antigone-Kreon-Oidipous, een bewerking van Sofokles’ Thebaanse tragedies in regie van Delpeut, Glengarry Glen Ross van David Mamet in een regie van Eric de Vroedt en Al mijn zonen (Arthur Miller) in regie van Thibaud Delpeut. Het meerjarig partnerschap is gericht op een stapsgewijze ontwikkeling van het regisseursschap, waarbij beide alliantiepartners hun expertise inzetten en het werken binnen grotere organisaties centraal staat.
#emiliagalotti