zoek login
logo

over ta

home  >  over ta


Bij Toneelgroep Amsterdam gaan traditie en vernieuwing hand in hand. Het zijn de pijlers van een gezelschap dat voortdurend in beweging is en zich nadrukkelijk presenteert in het hart van Amsterdam, de Stadsschouwburg aan het Leidseplein.

TA is het grootste toneelgezelschap van Nederland en wordt geleid door directeur Ivo van Hove. Sinds zijn aanstelling in 2001 heeft hij met een serie spraakmakende voorstellingen en het aantrekken van regisseurs uit binnen- en buitenland de weg geëffend voor een stadsgezelschap met internationale allure. Kern is het topensemble van 22 acteurs dat het mogelijk maakt voorstellingen op het repertoire te houden.

geschiedenis
TA werd in 1987 opgericht. Het is een fusie tussen twee hoofdstedelijke gezelschappen, het Publiekstheater en Toneelgroep Centrum. Toenmalige artistiek leider Gerardjan Rijnders haalde als eerste het experiment uit de marge en plaatste de avant-garde op het eerste podium van het land: Stadsschouwburg Amsterdam. Zijn opvolger Ivo van Hove zet die lijn door. Samen met ontwerper Jan Versweyveld doorbreekt hij de beperkingen van de grote zaal en stapt, als de voorstelling daarom vraagt, uit de lijst. De schouwburg als locatie waar de vanzelfsprekende afstand tussen acteur en publiek wordt opgeheven en relatie tussen fictie en werkelijkheid op een nieuwe manier wordt gedefinieerd.

stadsgezelschap
TA ontwikkelt zich tot een stadsgezelschap dat vanaf 2009 de bestaande zaal en de nieuwe Rabozaal van de Stadsschouwburg bespeelt. Het is de uitvalsbasis voor ontmoetingen met kunstenaars uit binnen- en buitenland. Amsterdam als kern van een global village waar veranderingen op lokaal en mondiaal niveau het denken over kunst en theater blijven voeden. TA maakt voorstellingen op de huid van de tijd zonder expliciet te reageren op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Theater als vrijplaats voor de confrontatie met het vreemde: het vreemde in onszelf, in de ander, in de maatschappij. Maar theater moet vooral het feest van de chaos zijn, waar het irrationele en het onlogische gevierd wordt.

veelheid aan theatertalen
Uitgangspunt is en blijft de veelheid aan theatertalen. TA brengt herinterpretaties van klassiek repertoire, nieuwe teksten, cross-overs met muziek, design en dans. In een regelmatige samenwerking met andere gezelschappen zoals NTGent en Toneelhuis ontstaan artistieke dwarsverbanden. Naast Ivo van Hove werkt TA met vooraanstaande gastregisseurs uit binnen- en buitenland zoals Thomas Ostermeier, Guy Cassiers, Grzegorz Jarzyna, Simon Stone, Johan Simons, Luk Perceval, Katie Mitchell, Krzysztof Warlikowski en Christoph Marthaler.

Wat deze visionaire en zich onderscheidende regisseurs - nieuwe en internationaal gerenommeerde - bindt, is de overtuiging dat theater een essentiële plek inneemt in de samenleving, die meer dan ooit heterogeen en divers is. Allen delen een bezorgdheid over de plaats van de mens in deze voortdurend veranderende maatschappij.

TA-2
Door TA-2 - het platform van TA voor de ontwikkeling van (regie)talent - werden sinds 2007 tien producties uitgebracht i.s.m. Toneelschuur Producties en Frascati Producties: drie regies van Thibaud Delpeut: Britannicus (Jean Racine), Antigone-Kreon-Oidipous (een bewerking van Sofokles' Thebaanse tragedies) en Al mijn zonen (Arthur Miller), twee regies van Eric de Vroedt: A Streetcar Named Desire (Tennessee Williams) en Glengarry Glen Ross (David Mamet), Rashomon-effect in een regie van Joachim Robbrecht en Kat op een heet zinken dak (Tennessee Williams) in een regie van Jacob Derwig. In 13|14 maakt Julie Van den Berghe met Lorca's Bloedbruiloft haar TA-2 debuut en in 15|16 regisseerde ze Liliom (Ferenc Molnàr). Maren E. Bjørseth gooide hoge ogen in 14|15 met Hugo Claus' Een bruid in de morgen. In 16|17 maakt ze Emilia Galotti, haar tweede TA-2 productie en in 18|19 volgt In wankel evenwicht. Het meerjarig partnerschap is gericht op een stapsgewijze ontwikkeling van het regisseurschap, waarbij beide alliantiepartners hun expertise inzetten en het werken binnen grotere organisaties centraal staat. Ondertussen hebben Antigone-Kreon-Oidipous, Glengarry Glen Ross en Al mijn zonen de weg naar de grote zaal afgelegd en ging Een bruid in de morgen op Nederlandse tournee. Ook de komende jaren blijft TA investeren in regietalent: TA-2 als kweekvijver voor de regisseurs van de toekomst.

TA-alliantie
TA is zich bewust van de verantwoordelijkheid die het voor het Nederlands theaterbestel draagt en gaat sinds vele jaren allianties aan met makers die artistiek volledig autonoom werken, waarbij TA zorg draagt voor hun zakelijke leiding, verkoop, marketing en administratie. Zo heeft TA zich verbonden aan Adelheid|Female Economy, het artistieke kantoor van theatermaker Adelheid Roosen. Het werk van Adelheid is verweven met de zoektocht naar de Ander: 'Ik ben er omdat jij er bent'. Het is geen poging het vreemde te begrijpen. Adelheid kantelt het perspectief en probeert daarmee te tonen dat er feitelijk geen vreemde is. Vanuit de gedachte dat uiteindelijk alles een illusie is, werkt Adelheid|Female Economy aan een nieuwe economische gedachte: ‘Come near, just come to me’ / Hélène Cixous. Adelheid|Female Economy steekt haar beide armen uit naar interculturaliteit, ze zoekt de doornen met bloem en al. Dit is haar cultuur en dat is de Kunst.
> naar de website van Female Economy

Van TA naar ITA
Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam zijn per 1 januari 2018 gefuseerd en gaan vanaf seizoen 18|19 verder onder de naam Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Samen werken we aan een nieuwe organisatie die een vuurtoren van eigentijds theater is met een spanwijdte van de Amsterdamse buurten tot aan de hele wereld. Een toonaangevend centrum op nationaal en internationaal niveau. Wij produceren en programmeren een kwalitatief hoogwaardig programma met jaarlijks 600 pluriforme nationale en internationale toneel- en dansvoorstellingen en maatschappelijke programma's die een groot en divers publiek aanspreken om tot nieuwe inzichten en perspectieven te komen.

Internationaal Theater Amsterdam (ITA) behoort tot de boegbeelden van de Nederlandse podiumkunst met als kern een breed acteursensemble van wereldfaam en een team van toonaangevende regisseurs dat, naast het Amsterdamse huis, wereldwijd nog een 100-tal podia bespeelt. Het nieuwe theater is daarnaast een grootschalig Talent Center waar talentontwikkeling, educatie en samenwerking centraal staan. We zijn het huis van grote festivals als Brandhaarden, Julidans, Holland Festival en het Nederlands Theater Festival. Een moderne ontmoetingsplek met een eigen café | brasserie waar voor- en achterkant van theater één worden, zonder grens tussen makers en publiek. Het nieuwe theater heeft één relatie met de stad, het rijk, met fondsen, sponsors en natuurlijk het publiek. Kortom, een huis met een duidelijke stem naar de stad en haar bewoners.


Toneelgroep Amsterdam wordt structureel ondersteund door het Ministerie van OCenW en de Gemeente Amsterdam.

De Raad van Toezicht bestaat uit Marry de Gaay Fortman (voorzitter a.i.), Leontine van der Goes, Nelsje Musch, Frank Haffmans, Otto van der Harst, Janneke van der Wijk en Farid Tabarki.

Toneelgroep Amsterdam heeft de culturele ANBI-status. Klik hier voor meer informatie.

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald

 
 
 
scènes uit een huwelijk

scènes uit een huwelijk

vr 17 aug 2018 - 19:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
scènes uit een huwelijk

scènes uit een huwelijk

za 18 aug 2018 - 19:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst