Simon Stephens is een bekroonde toneelschrijver.
Zijn vroege werk bij het Royal Court bestaat uit o.a. Bluebird (1998), Herons (2001), Country Music (2004) en Motortown (2006). In 2008 ging zijn toneelstuk Harper Regan in première bij het National Theatre, en Sea Wall werd gespeeld in het Bush Theatre in Londen. Simon had vervolgens succes met zijn stukken Pornography (Deutsches Schauspielhaus, Hanover, 2007 en Edinburgh Festival / Birmingham Rep, 2008 en Tricycle Theatre, 2009) en Punk Rock (Lyric Hammersmith / Manchester Royal Exchange, 2009). De laatste won in 2009 de Manchester Evening News award voor Beste Productie.
In 2011 ging I Am the Wind, een bewerking van het origineel van Jon Fosse, in première bij de Young Vic. In 2012 werd Three Kingdoms gespeeld in Londen, Tallinn en München, Morning in het Lyric Theatre, en een nieuwe versie van Ibsens A Doll’s House bij de Young Vic, wat vervolgens in 2013 verhuisde naar het Duke of York’s Theatre. Zijn bewerking van Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-Time won de Olivier award voor Beste Nieuwe Toneelstuk (National Theatre, 2012; Apollo Theatre, 2013; Gielgud, 2014 – June 2017; Barrymore Theatre in Broadway, 2015). In 2014 ging Simon Stephens’ Carmen Disruption in première bij het Deutsches Schauspielhaus in Hamburg en het Almeida Theatre in Londen (2015), en Birdland bij het Royal Court. Zijn bewerking van De Kersentuin van Tsjechov ging in première bij de Young Vic in 2014.
Song from Far Away, geregisseerd door Ivo van Hove, beleefde zijn Britse première bij de Young Vic in september 2015. In 2015 ging ook Heisenberg in première bij MTC in New York, en The Funfair, Simons versie van Ödön von Horváths Kasimir und Karoline, ging in première bij Home in Manchester. Simon schrijft ook voor de radio, o.a. de stukken Five Letters Home to Elizabeth (2001) en Digging (2003), allebei voor BBC Radio 4. Simon schreef ook scenario’s, waaronder de tweedelige serie Dive voor Granada/BBC (2009), een korte filmbewerking van Pornography voor Coming Up: Channel 4 (2009) en Cargese voor Sprout Pictures (Sky Arts, 2013).
Verder won o.a. de Pearson award voor Beste Toneelstuk voor Port (2001) en de Olivier award voor Beste Nieuwe Toneelstuk voor On the Shore of the Wide World (2005). Simon won de Theater Heute award voor Motortown in 2007, Pornography in 2008 en Wastwater in 2011. Simon is verbonden als artistiek medewerker aan het Lyric Theatre en als dramaturg bij het Royal Court. Hij maakte deel uit van het bestuur van Paines Plough van 2009 tot 2014 en was een tutor voor het Royal Court Young Writers’ Programme van 2001 tot 2005.