zoek login
logo

age of rage

home  >  voorstellingen  >  age of rage

duur 3:45, incl. 1 pauze
première 20 jun 2021


In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.

Dit keer is de geschiedenis van de Trojaanse oorlog en de koninklijke Atridenfamilie het vertrekpunt. Ifigeneia in Aulis, Trojaanse Vrouwen, Hekabe, Agamemnon, Elektra en Orestes worden gemonteerd tot een doorlopend verhaal. Age of Rage laat de mechanismen, onontkoombaarheid en uitzichtloosheid zien van een cirkel van geweld.


IVO VAN HOVE OVER AGE OF RAGE

‘Het is het verhaal van jarenlange oorlog en hoe de gevolgen daarvan als een onuitroeibare kanker diep en langdurig in families en de samenleving doorwerken. Maar ook een verhaal over geweld vandaag en radicalisering.

We zien hoe leiders oog in oog met grote problemen, eerder tot moord en wraak dan tot overleg overgaan. Een koninklijke familie die het land bestuurt maar nooit tot een visie of aanpak komt voor een betere toekomst. Een duister, groots en universeel verhaal.’


'Huiveringwekkend mooie dans en muziek maken van Age of Rage méér dan bloeddorstig spektakel.' - Trouw ★★★★

'Een zeldzaam lichamelijke en hartstochtelijke voorstelling.' - De Groene Amsterdammer

'De fysieke inzet van de acteurs, die spelen, musiceren, zingen én dansen in de modder ontzagwekkend.' - De Volkskrant ★★★

'Duistere meestermarathon' - AD ★★★★

'Over de hele linie wordt sterk gespeeld. Hans Kesting is vervaarlijk op dreef als (onder meer) Agamemnon. Chris Nietvelt is als Agamemnons vrouw Klytaimestra manipulatief en dramatisch in haar verdriet. Dat geldt ook voor Hélène Devos, die weldadig en wars van ijdelheid zwelgt in haar woede en zelfpijniging, maar daarin onverwacht kwetsbaarheid vindt. Ilke Paddenburg maakt indruk als Ifigeneia, die in het tijdsbestek van één scène transformeert van puppy-achtig jong kind dat haar vader verafgoodt, tot volwassen vrouw die accepteert dat ze gaat sterven, en daar uiteindelijk zelfs voor pleit. Ze maakt die ontwikkeling via blinde doodsangst en totale desillusie, en doet dat volstrekt geloofwaardig.' - NRC ★★★

'Hartverscheurende taferelen' - De Telegraaf ★★★

'Hans Kesting is fenomenaal als Agamemnon, die zielsveel van zijn dochter houdt, maar vreest voor de volkswoede als hij haar niet offert. Hij speelt zijn verdriet, woede en plichtsbesef allemaal tegelijkertijd en weet zo zelfs binnen een kort tijdsbestek een mens van vlees en bloed neer te zetten.' - Theaterkrant

'Imponerende voorstelling' - Scènes ★★★★

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald