zoek login
logo

obsession

home  >  voorstellingen  >  obsession

duur 1:50
première 25 apr 2017


Deze bijzondere internationale coproductie met het Barbican Centre gaat in april 2017 in Londen in première met een cast van zowel Engelse als TA-acteurs. Ze wordt geheel in het Engels gespeeld. De rol van Gino wordt vertolkt door acteur Jude Law die met tal van bijzondere rollen in zowel theater (Henry V, Hamlet, Anna Christie) als film (Sherlock, The Grand Budapest Hotel, Side Effects, Cold Mountain) heeft bewezen één van de belangrijkste acteurs van zijn generatie te zijn.


Gino (Jude Law), een aantrekkelijke zwerver, stopt aan een klein wegrestaurant en benzinestation. Het wordt uitgebaat door Hanna (Halina Reijn) en Joseph (Gijs Scholten van Aschat). Hanna is ongelukkig en liefdeloos getrouwd met een oudere man om te ontsnappen aan een leven in armoede. Tussen haar en de zwerver ontstaat een passionele verhouding. Samen smeden ze het plan om haar man te vermoorden.

Visconti vertelt het bloedstollende verhaal aan de hand van korte en brutale scènes van een bijzondere poëtische rauwheid. Is vrijheid in armoede te prefereren boven gebondenheid die voor welstand zorgt? Het maakt Obsession tot een krachtig sociaal drama over wat passie in mensen aanricht. Hoe het hen onweerstaanbaar naar elkaar trekt en uiteindelijk tot een fatale afloop leidt.

Met zijn eerste langspeelfilm Ossessione (1943) staat Luchino Visconti aan de basis van het neorealisme in de Italiaanse cinema, een stroming die de overlevingsstrijd van de arme arbeidersklasse centraal stelt in economisch en politiek moeilijke tijden. Het zijn ongepolijste, ruwe films, steevast gefilmd op locatie. Voor het scenario baseerde Visconti zich op The Postman Always Rings Twice, een klassieke misdaadroman van James M Cain met een meedogenloze visie op de onderkant van de samenleving.

Obsession is Van Hoves vierde project op basis van Visconti. Eerder regisseerde hij Rocco en zijn broers (Toneelgroep Amsterdam en Ruhrtriënnale) en Ludwig II (Münchner Kammerspiele). In juli 2016 creëerde hij tijdens het Festival d’Avignon op de Cour d’Honneur van het pausenkasteel Les Damnés met de Comédie Française.


'Jude Law is weergaloos goed als de bohemien Gino. (...) Obsession is monumentaal in zijn minimalisme. (...) Een nieuw hoogtepunt in Ivo van Hoves verovering van de internationale podia.' - De Standaard ****

'Knap kan Law zijn wanhoop en verdriet door het ruwe bolster naar buiten laten breken, in ontredderde, ontroerende huilbuien. Die momenten raken diep. (...) De voorstelling blijft intrigeren en imponeren, ook al liggen sentiment en melodrama constant op de loer. Dat is te danken aan de ijzersterke acteurs en aan de ronduit schitterende, filmisch fraaie enscenering. (...) Andermaal bewijst het duo Van Hove-en Jan Versweyveld (scenografie) zijn visuele en technische meesterschap. Met hun feilloze gevoel voor spektakel, esthetiek en sfeer en de goed gekozen muziekfragmenten (veel opera, dit keer) en perfect gedoseerd spektakel, creëren ze een verbluffend geheel. De knappe regie weet voor onze ogen bovendien waarachtige tederheid en geloofwaardige hartstocht te realiseren. Er is een zeer sensitieve badderscène, waarin de twee elkaar vergeefs schoonwassen van schuld. Bij een heftige vrijpartij zoomt de video in. Flathoge filmschermen tonen een vergrote pupil, huid op huid, een vochtige lip, een stukje oor. Zo brengt Obsession en de voortreffelijke cast ware passie duizelingwekkend dichtbij.' - NRC ***

'We zagen prachtige scènes, waarin Gino en Hanna de liefde bedrijven in een choreografie van lust. De moord op Jospeh wordt verbeeld door een vechtpartij onder het motorblok - in plaats van bloed stroomt er motorolie. Die olie wordt vervolgens weggewassen in een woest aantrekkelijke badscène bij de waterpomp, waarin haar borsten en zijn armen voor eeuwig voor elkaar bestemd lijken. (...) Knap dat Scholten van Aschat en Reijn zich moeiteloos en ook in het Engels zeer soepel staande houden tegenover het acteergeweld van Law. Maar waar Law met Gino's onstuimige gemoed toch vooral in die knappe techniek blijft hangen, gaan Scholten van Aschat en Reijn een stapje verder - hij gaat bijna achteloos zijn ondergang tegemoet, zij transformeert van lief schoolmeisje naar furie tot een tenslotte volkomen verslagen vrouw.' - de Volkskrant ***

'As Gino, the drifter who fetches up in Joseph and Hanna’s diner, falls for her and kills Joseph with her, Jude Law blows away all the reservations I have previously had about his onstage work. Torn between the twin hungers for Hanna and for the road, Law’s Gino broods compellingly for virtually the entire 100-minute duration.' - Financial Times ****

'The sex is much more explicit than in the film and the two lead actors go at it with a vengeance. Law is muscular, moody and very good at conveying the brooding guilt that follows the story’s pivotal murder. Reijn, in some ways, is even more extraordinary. She starts with the right air of anguished solitude, is quickened into life by the presence of the charismatic stranger and later sets about reordering her existence with a conscienceless practicality. It says something about Law and Reijn that, for a moment, I saw the couple as a modern version of the Macbeths.' - The Guardian ***


> lees hier alle publieksreacties


Van Hove over Obsession

‘Langs een verlaten weg stopt zwerver Gino bij een garage en wegrestaurant om er werk te vinden bij Joseph en zijn gekooide vrouw Hanna. Als een poema – krachtig en gracieus – betreedt Gino het territorium van Hanna. Ze paren. De verleiding tussen de twee prooidieren is zo sterk dat ze besluiten Joseph te doden. Toch brengt deze misdaad hen niet samen. Gino kan niet lang op dezelfde plek blijven en Hanna is te zeer een huiskat geworden. De kracht van de natuur en de kracht van de samenleving verslinden hun hartstocht, verteren de passie. Grote thema’s. Van alle tijden. Eigentijds. Obsession toont de passie als ideaalbeeld van de liefde tussen twee mensen en tegelijkertijd de onmogelijkheid om het voor altijd te laten duren. Het is bijzonder spannend om voor het eerst Engelse acteurs samen te brengen met acteurs van ons ensemble in dit ruwe stuk dat de kracht heeft van een antieke tragedie.’


NT Live

Op 11 mei om 20:00 wordt Obsession live en integraal in tientalle Europese Pathé bioscopen uitgezonden.
> naar de site van NT Live


#obsession

 

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

Veronica 2017-06-08 22:35
Fantastisch, sterk en imponerend toneelwerk. Geweldige avond!

gegevens worden opgehaald

 
 
 
prima facie

prima facie

do 07 nov 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
prima facie

prima facie

vr 08 nov 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
prima facie

prima facie

za 09 nov 2024 - 19:30
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
prima facie

prima facie

zo 10 nov 2024 - 15:00
Internationaal Theater Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst