duur 2:30
première 22 feb 2018
De bewerking van deze great American novel is de derde regie van Guy Cassiers in een coproductie van Toneelgroep Amsterdam en het Antwerpse Toneelhuis. Cassiers regisseert een topcast met acteurs van beide gezelschappen.
Eelco Smits is genomineerd voor de Louis d'Or 2018 voor zijn rol van Harry.
De Amerikaanse schrijver A.M. Homes (1961) kwam ter wereld onder een moeilijk gesternte. Haar moeder was een jonge single die een affaire had met haar veel oudere baas. Homes kwam in een adoptiegezin terecht. Haar biologische ouders ontmoette zij pas toen ze eenendertig was. Mag het verwonderen dat in haar boeken de betekenis van familie – en de afwezigheid daarvan – vaak voorwerp van onderzoek is?
Haar recentste roman Vergeef ons gaat niet toevallig van start op Thanksgiving, het Amerikaanse familiefeest bij uitstek. Centraal staan Harold Silver en zijn broer George. Die laatste veroorzaakt (opzettelijk?) de dood van een echtpaar bij een auto-ongeval. In een kliniek wordt zijn toerekeningsvatbaarheid onderzocht. Harold begint ondertussen een affaire met de vrouw van zijn broer. Wanneer George uit de kliniek ontsnapt en het overspel ontdekt, slaat hij haar dood. Harold wordt vervolgens door zijn eigen vrouw verlaten.
Nu de familie helemaal aan diggelen ligt, is Harold gedwongen om verantwoordelijkheid te nemen. Niet alleen ontfermt hij zich over de kinderen van zijn geïnterneerde broer, hij neemt ook nog eens de overlevende zoon van het bij het ongeval omgekomen echtpaar in huis. Bijna ondanks zichzelf creëert hij een nieuw samengestelde familie.
Vergeef ons is een schrijnende schets van een maatschappij die haar eigen waarden onderuit haalt: alle hoekstenen ervan – gezin, familie, vriendschap, … – staan onder druk en zijn aan herdefinitie toe. De zwakheden van alle personages worden in hoog tempo opgevoerd, als in een soap-on-speed met een hoge dosis absurditeit.
'een raketvuur aan scènes, een crème van een cast en een verhaal over veerkracht in tijden van tegenspoed: regisseur Guy Cassiers maakt van Vergeef ons een spetterende, doldwaze familiesoap'- De Standaard ****
'De acht acteurs vinden een perfecte balans tussen spelen en vertellen, waarbij het spelen het gaandeweg overneemt: hongerige blikken, lach- en huilbuien, aanrakingen zelfs - wanneer de temperatuur in het stuk oploopt breken ze steeds vaker uit het strakke format. (...) Sowieso is Vergeef ons de show van Smits - hij speelt hier de rol van zijn leven: innemend, lichtvoetig, geestig en dansant. Zelfs als Harry van de ene in de andere rampzalige situatie struikelt blijft Smits lucht en humor vinden in zijn rol. Beeldschoon speelt hij een mengeling van onhandigheid en optimisme, wil en onwil, hoop en wanhoop, verwarring en vreugde. Gaandeweg de avond transformeert Harry volkomen geloofwaardig van houten plank tot gevoelvol mens. Smits laat zijn lichaam smelten; de stijfheid verdampt. Wat stram was wordt soepel.' - de Volkskrant ****
'De voorstelling is boven alles de avond van Eelco Smits die Harry Silver vormgeeft. Nadat hij in Song from Far Away en Uit het leven van marionetten heeft uitgeblonken in de introverte registers, laat hij hier zien dat hij zeker ook in het fonkelende coloriet der uitbundigheid tot de grootste toneelspelers van zijn generatie behoort.' - de Groene Amsterdammer
'bont, brutaal, zeer grappig theaterfeest, gespeeld door een crème van een cast' - Klara
'Kritisch, komisch, kwetsbaar…wat valt er eigenlijk te vergeven?'- Cutting Edge ****
'Het spelplezier druipt ervan af.'- Telegraaf ****
'De spelers – allen in een stroom van dubbelrollen – laten weergaloze acteerkunst zien. Eelco Smits verdient als Harry Silver lof. Hij manoeuvreert prachtig tussen alle identiteiten die zijn personage aanneemt, van seksbeluste man tot ontslagen historicus, van empathische man die boete wil doen voor al het aangerichte kwaad tot overspelige echtgenoot.' - NRC ***
Cassiers over Vergeef ons
‘Ik heb de voorbije jaren met Hamlet vs Hamlet en De welwillenden voorstellingen over politieke macht en machthebbers gemaakt. Met Vergeef ons van A.M. Homes blijf ik dichter bij huis en concentreer ik me op het gezin en de familie. De toon is veel lichter.
De roman van Homes laat zich lezen als een rollercoaster van personages die hun greep op de realiteit en op hun leven verliezen. Erg Amerikaans, maar misschien een preview van hoe menselijke relaties ook hier in Europa aan het evolueren zijn, downhill of uphill, dat zal gaandeweg wel blijken. Vergeef ons geeft een beeld van de relationele vervreemding en emotionele verwarring van ons tijdsgewricht, zonder cynisch te worden en zelfs met een verrassend optimistisch einde.’
Gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid - Casa Kaa Pictures - Isabelle Molhant - Casa Kaa Pictures Tax Shelter empowered by Belfius.
#vergeefons