zoek login
logo

hamlet vs hamlet

home  >  voorstellingen  >  hamlet vs hamlet

duur 3:05, incl. 1 pauze
première 19 mrt 2014


Guy Cassiers, Tom Lanoye en het stuk der stukken: Shakespeares Hamlet. Cassiers regisseerde deze bewerking met een grote cast, samengesteld uit de ensembles van Toneelhuis en Toneelgroep Amsterdam.

Abke Haring ontving voor haar vertolking van Hamlet de Theo d’Or 2014.


De oude koning is vermoord door zijn broer, Claudius. De geest van de dode koning roept zijn zoon, Hamlet, op tot wraak. Hamlet wordt verscheurd tussen zijn verlangen om de moordenaar te straffen en zijn liefde voor zijn overspelige moeder, die kort na de moord met Claudius hertrouwde. Zo begint de bekendste tragedie ter wereld. Shakespeare schreef zijn Hamlet in tijden van grote politieke en sociale verwarring.

Tom Lanoye schrijft een Hamlet voor de eenentwintigste eeuw, een tijd van niet minder grote politieke en sociale verwarring. Voor zijn bewerking duikt hij in de psychologie van de adolescentie. De ‘halfwas’ Hamlet, gespeeld door Abke Haring, voelt zich verpletterd door de wereld van de volwassenen. Zo ontstaat een personage dat weifelt tussen zelfhaat en zelfoverschatting, tussen minachting voor zichzelf en minachting voor de ‘onzuivere’ wereld die door oorlog verscheurd wordt.

De getormenteerde monologen van Hamlet zijn hartenkreet en uitdrijving, aanklacht en bezwering tegelijk. Hamlet raakt niet alleen verstrikt in de netten van de waanzin op zich, maar ook in de theatraliteit waarmee hij zichzelf ensceneert. Hij is een mens zoals wij allemaal: inconsequent, meerlagig, dubbelslachtig, ambigu. In het nastreven van zijn ambities en in het bestrijden van zijn angsten komt hij oog in oog te staan met zichzelf: Hamlet vs Hamlet.


'Hamlet ontroert, steekt en schuurt' - de Volkskrant *****

'Genadeloze, scherpe Hamlet' - De Standaard ****

‘De aangrijpendste Hamlet die het Nederlands/Vlaamse toneel in tijden heeft opgevoerd’ - Vrij Nederland

'Geen koene ridder, maar een adolescent, verdwaald in het machtsspel van de volwassenen om hem heen. Op nadrukkelijke voorwaarde van Lanoye gespeeld door een vrouw. En wat voor eentje. Abke Haring draagt de voorstelling, geeft hem ritme en emotie, brengt de van passie zinderende tekst van Lanoye tot leven. Alsof Hamlet altijd al zo bedoeld geweest is.' - Haarlems Dagblad


Guy Cassiers over Hamlet vs Hamlet

‘In de bewerking die Tom Lanoye van Hamlet maakt  staat de groei naar de volwassenwording centraal. In dat proces speelt de verbeelding een belangrijke rol. Hamlet wordt door zijn eigen verbeelding tegelijk gestimuleerd en geïsoleerd. Uiteindelijk raakt hij verstrikt in zichzelf. Hij bevindt zich in het centrum van de macht, maar gedraagt zich toch als een buitenstaander. Dat is de kern van zijn identiteitscrisis: hij valt niet met zichzelf samen. Hij verbrokkelt in fragmenten. Voor Tom en voor mij is dat ook een metafoor voor de politieke crisis die Europa op dit ogenblik doormaakt: enerzijds is er de ambitie om deel uit te maken van een geglobaliseerde wereld, anderzijds groeit de angst om het overzicht te verliezen en wordt er opnieuw gezocht naar lokale identiteit en zekerheid. Hamlet blijft een Europees stuk bij uitstek.’


#hamletvshamlet


share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

gegevens worden opgehaald