duur 2:45
première 22 jun 2006
Ivo van Hove en Jan Versweyveld maakten Hedda Gabler in het najaar van 2004 bij The New York Theatre Workshop. De voorstelling won vier prestigieuze OBIE-awards (Off Broadway Theatre Awards), voor ondermeer regie en decorbeeld.
Hedda Gabler is een moderne vrouw, die haar eigen leven wil leiden: wild en onverantwoord, net als de mannen in haar omgeving. Na een onstuimige jeugd met talloze minnaars trouwt ze Jurgen Tesman, een succesvol wetenschapper. Ze is bijna dertig, haar vader is overleden en haar geld is op. Het is voor beiden een liefdeloos en opportunistisch huwelijk: Hedda krijgt luxe en maatschappelijke zekerheid, Tesman krijgt een ‘trophy wife’. Hedda walgt echter van het leven als huisvrouw. Verveeld en gefrustreerd droomt ze van de wereld buiten en de woeste feestjes van huisvriend Brack. Als Hedda’s vroegere geliefde Lovborg terugkeert van een verblijf in het buitenland, wordt ze geconfronteerd met de leegte van haar bestaan. De enige uitweg is zelfmoord.
Ivo van Hove verplaatst Hedda Gabler naar in een hedendaagse loft in een grote stad. De voorstelling raakt aan het moderne levensgevoel, waarin egocentrisme en de drang naar onmiddellijke bevrediging centraal staan.
'Een gruwelijk stuk. Een messcherpe voorstelling. Die lang nadreunt.' - Groene Amsterdammer
'Lichte en krachtige Hedda Gabler helemaal van nu; zelden een stuk gezien dat zo perfect de tijdsgeest van vandaag weergeeft met meesterlijke acteurs en topactrice Halina Reijn.' - GPD
'TA brengt coherente versie van Hedda Gabler, het toneelbeeld schrijft een hoofdstuk bij aan de theatergeschiedenis [...] nieuwe grote vrouwenrol voor Halina Reijn: doods- en levenskreet vallen perfect samen.' - De Standaard
'TA maakt beklemming Hedda Gabler goed voelbaar, glansrol voor nieuwe en strakke enscenering [...] talentvolle ploeg acteurs.' - Telegraaf
'Ras-tragédienne Halina Reijn kan de titelrol moeiteloos aan, en voorziet haar personage van nieuwe accenten [...] Jacob Derwig zorgde als Lövborg voor de mooiste scènes.' - Parool
'Net als Het temmen van de feeks biedt Hedda Gabler een dubbelzinnige ervaring: een duister mensbeeld, een mooie voorstelling.' - Financieele Dagblad
'Een intelligent regieconcept, dat op gedurfde manier over mensen gaat.' - Eindhovens Dagblad
Ivo van Hove over Hedda Gabler
‘De burgerlijke helden in de toneelstukken van Henrik Ibsen dromen altijd over vrijheid en totale onafhankelijkheid, maar hun dromen blijken bedrog. Er is altijd wel een reden om geen definitieve of radicale keuze te maken, er staat altijd wel familie, een huwelijk of maatschappelijk belang op het spel. Een mens is maar een mens. Hedda Gabler is echter geen stuk waarin sociale mistoestanden worden aangeklaagd, waarin ‘een probleem’ wordt behandeld. De wereld van Hedda is een provinciale, burgerlijke wereld waarin iedereen leeft volgens de regels, omdat het leven zo leefbaar wordt... Maar ook monotoon en beklemmend. Het is niet makkelijk dat te aanvaarden. Wie de regels zo hartgrondig veracht en er zo’n overspannen idealisering van de vrijheid op nahoudt als Hedda, kan alleen kiezen voor de dood. Haar wanhopige gespartel doet me denken aan het centrale beeld van Peer Gynt waarin het hoofdpersonage een ui afpelt en tot de ontdekking komt dat er niets inzit.’
#heddagabler