zoek login
logo

koningin lear

home  >  voorstellingen  >  koningin lear

duur 3:00, incl. 1 pauze
première 08 mrt 2015


Speciaal voor TA bewerkte Tom Lanoye Shakespeares King Lear tot een hedendaagse tragedie. In deze versie, geregisseerd door Eric de Vroedt, is niet een man maar een vrouw aan de macht. Haar is echter eenzelfde lot beschoren: in een poging het internationale familiebedrijf onder haar zonen te verdelen stevent Koningin Lear op de afgrond af.

Leading Lady Lear wordt gespeeld door Frieda Pittoors, één van de grandes dames van het Nederlands toneel.



 'een geëngageerde actuele Lear die zo mogelijk nog rijker en gelaagder is dan het oorspronkelijke stuk' - De Telegraaf *****

'Frieda Pittoors speelt Lear ingehouden, met ontzag en een moederlijke autoriteit' - De Volkskrant ****

'spannende, pakkende voorstelling met een steengoede Frieda Pittoors' - Knack *****

'Pittoors toont zich onovertroffen in een mix van keiharde zakenvrouw en dementerende en mistastende moeder ... Koningin Lear als vrouw, Shakespeare zou het er vast mee eens zijn.' - Leidsch Dagblad *****

'Aan het slot is Frieda Pittoors zeldzaam groots. Haar mentale verwarring neemt toe, het is Alzheimer die haar geest bezoekt. In aangrijpend spel dat zweeft tussen waanzin en luciditeit geeft ze Lears ondergang gestalte.' - Theaterkrant *****


 In King Lear vertelt Shakespeare het verhaal van een oude koning die zijn rijk onder zijn drie dochters verdeelt. In de versie van Tom Lanoye is dit rijk een internationaal opererend familiebedrijf geleid door 'Leading Lady Lear' (Frieda Pittoors). Onder haar leiding is dit bedrijf uitgedijd tot een concern van onvoorstelbare proporties. Aan de vooravond van een economische crisis verdeelt zij het bedrijf geheel onverwachts onder haar drie zonen. In ruil verlangt ze een eed van liefde en dankbaarheid. De jongste zoon weigert. De gevolgen zijn niet te overzien.

Met Koningin Lear tekent Tom Lanoye het portret van een oud geworden captain of industry die het zicht op de realiteit volledig kwijt raakt. Die zich vastbijt in een strijd met het bedrijf, haar zonen en schoondochters, maar vooral met zichzelf. Begonnen als gerespecteerde zakenvrouw, eindigt ze - versleten, dementerend en doodsbang - aan de rand van de afgrond. Lear toont ons de mens op zijn eindpunt, beroofd van wat een moeder aan grootste rijkdom kán bezitten: een kind dat van haar houdt.


Eric de Vroedt over Koningin Lear

‘Koningin Lear toont de existentiële crisis van een hedendaagse zakenvrouw. Het toont een op hol geslagen wereld waarin de problemen zo complex en grensoverschrijdend zijn geworden dat menig CEO dikwijls een tierende Lear lijkt in een niet te bevatten storm. Tegelijk wil ik iets vertellen over vrouwelijk leiderschap. Op toneel is al zóveel beweerd over mannelijke machthebbers, maar nog geen handvol stukken toont de vrouw als machthebber. Als Shakespeare nu had geleefd dan had hij geschreven over Angela Merkel, Neelie Kroes of Hillary Clinton. Misschien is dat soort vrouwen nog wel interessanter dan al die oude machtige mannen. Bij vrouwen verwachten we vaak een bindend en zacht leiderschap – helaas komen we vaak van een koude kermis thuis. Naast meedogenloos is onze Koningin Lear uiteindelijk ook diep tragisch. Achter het zakelijke plot doemt een persoonlijke tragedie op. Koningin Lear is daarom vooral het verhaal van een vrouw die schrijnend aftakelt. Het stuk toont op ontroerende wijze hoe een grote dame uiteindelijk oud en overbodig wordt, dementeert, vereenzaamt en sterft. Met Lear gaat niet alleen een vrouw ten onder, ook een bedrijf, een familie, een hele wereld.’


#koninginlear

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.

gegevens worden opgehaald