zoek login
logo

macbeth

home  >  voorstellingen  >  macbeth

duur 2:05
première 10 jun 2012


Macbeth is de eerste voorstelling die Johan Simons in Nederland maakte sinds hij intendant werd van de Münchner Kammerspiele. ’Het is een stuk om te haten en lief te hebben. Het is een nachtstuk. Eerst heb ik gedacht; het is een slaapkamerdrama. Nee, het is een gruwelkabinet. Akelig dichtbij.’ - Johan Simons


De oorlog is gestreden. Macbeth en zijn vriend Banquo komen terug van het slagveld. Ze hebben de overwinning behaald, staan stijf van de adrenaline, hun zwaarden druipen nog van het bloed. Overal weerklinkt de naam van Macbeth, de lucht gonst van de verhalen over hoe makkelijk het doden bij hem ging. Macbeth is een held, een killer in dienst van koning en vaderland. En nu? Kan Macbeth het doden laten, nu de strijd gestreden is?

Vreemde wezens voorspellen hem het koningschap. Aangemoedigd door zijn vrouw moordt hij zich een weg naar de absolute macht. Eerst schakelt hij koning Duncan uit, dan zijn beste vrienden, dan hun familie, inclusief kinderen. Vervuld als hij is van het kwaad, los van elk moreel gevoel, blijft Macbeth toch een mens. Sterker nog, hoe verder hij zich begeeft op de weg van het geweld, des te meer nemen andere krachten het over. Macbeth en zijn vrouw worden opgejaagd door hun eigen demonen, geraken in de greep van schuldgevoel en gewetenswroeging. Alleen gelaten door vriend en vijand, is er nog maar één bevrijding, die van de dood. En dan is het aan de volgende generatie. Wat heeft zij geleerd? Is zij in staat om doorheen het ergste kwaad opnieuw naar het goede te reiken?

Voor Johan Simons is Macbeth een studie van het geweld, geen psychologische studie, maar een genetische. Het geweld komt niet van buiten, maar zit in de mens zelf als mogelijkheid geprogrammeerd. Het echtpaar Macbeth voert een programma uit van systematische vernietiging. Op het einde daarvan staat, paradoxaal genoeg, de heropstanding van het goede, de kans om het anders te doen. Want niet het kwade stuurt de mens, de mens stuurt het kwade. Door het kwade in zichzelf aan banden te leggen, kan hij zichzelf en zijn wereld herscheppen. De paradoxale consequentie van een stuk als Macbeth is het besef dat niet alleen het kwade in ons is verankerd, maar ook de mogelijkheid het goede te doen.


‘Fedja van Huêt levert een Olympische prestatie.’ - NRC****

‘Toneel om van te houden.’ - de Volkskrant****

‘Johan Simons overtreft zichzelf. Een Macbeth ontsproten aan zijn oerdriften in combinatie met zijn theatraal talent.’ - Knack****


#macbeth

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.  

Moïra 2013-02-06 10:45
Eén van de meest indrukwekkende, intrigerende stukken ooit gezien. Fedja is een held, voor hem niets meer dan lof. Maar ook het decor en vooral de spanning soms soms zo te snijden is dat je als toeschouwer geen adem durft te halen. De nuances van de dubbelrollen tegenover de over the top momenten vond ik een gouden combi.
Nicoline 2013-01-26 20:49
Prachtig decor, enorme prestatie van de acteurs. Helaas werd ik op geen enkel moment in de voorstelling gezogen. Het raakte me niet. Sterker nog; ik kreeg een aanval van slappe lach a la īntouchables; " c' est un arbre!". Over de top, echt.
GP 2013-01-24 00:25
Geen voorstelling voor "beginnelingen" of mensen die het verhaal niet kennen, want dan zit het risico erin dat het verhaal "niet goed overkomt" ( daar was MacBeth van 'zep.nu' beter voor geschikt, overigensdat was ook een magnefieke productie!) en m.b.t. de dubbelrollen: effe naar de inleiding gaan... doet wonderen. Niettemin een prachtige voorstelling die me aan de Duitse manier van klassieke stukken "vertalen" laat denken ( waarmee o.a. Fassbender vaak mee bezig was). Terug naar dit stuk : allereerst verdient het bühne-ontwerp een groot compliment; stilistisch buitegewoon en zeer passend bij deze voorstelling! Daarnaast is de productie ronduit prachtig te noemen met inderdaad een ijzersterke Fedja van Huêt ( die dit jaar hiermee qua Shakespearevertolking Jappe en Pierre van de troon stoot), maar ook Hans Kesting speelde prachtig! Smaakt naar meer Shakespeare van jullie en hopelijk vaak weer in Maastricht ! ☼
gijs 2012-12-13 12:13
Geweldige zeer indrukwekkende one man performance van Fedja van Huêt, mooi afscheid voor hem van TA. (hij krijgt *****) De toneelvoorstelling zelf vraagt veel van de toeschouwer. De lange stille overpeinzingen, de dubbelrollen waarbij mij niet altijd duidelijk was in welke rol ze spraken. Het verhaal macbeth kwam zo bij mij niet goed over. Ook heb ik mijn twijfels over het decor, in relatie tot het spel van de spelers. Ik bleef in vertwijfeling en onbegrip achter.
Marc Nickel 2012-11-29 22:08
Moedige regie van dit van oorsprong klassieke stuk! De sfeer, het beleven is in deze versie belangrijk en het verhaal het "vehikel". Knappe acteerprestaties. Het stuk blijft boeien, al had het hier en daar iets sneller gekund (denk aan het einde met het pistool en het eindeloze "val aan... val aan") maar ik heb me geen moment verveeld.
y bouwman 2012-08-23 11:59
de bloederigste macbeth die ik ooit gezien heb, maar wat een spannende voorstelling. hoewel ik wist wat er ging gebeuren heb ik op het puntje van mijn stoel gezeten. gevoelens vanmedelijden ondanks al het geweld. een aanrader
 1 2 3  

gegevens worden opgehaald

 
 
 
het jaar van de kreeft

het jaar van de kreeft

vr 18 aug 2017 - 20:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst



nagesprek

22:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam

gratis


De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
het jaar van de kreeft

het jaar van de kreeft

za 19 aug 2017 - 20:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst
het jaar van de kreeft

het jaar van de kreeft

di 22 aug 2017 - 20:30
Stadsschouwburg Amsterdam
Amsterdam
bestel
De voorstelling is toegevoegd aan uw wensenlijst