première 27 sep 2008
Een weduwe trekt met haar vier zonen vanuit het verarmde zuiden naar Milaan om een nieuw leven te beginnen. Ze voegen zich bij de oudste, Vincenzo, die hen in hun zoektocht naar geluk is voorgegaan. Hij werkt als bouwvakker en is verloofd met Ginetta, met wie hij een gezin wil stichten. Simone, de lieveling van moeder Rosaria, tracht zich een weg te banen in het boksmilieu. Dan wordt hij verliefd op de jonge prostituee Nadia. Wanneer zij hem na enige tijd echter afwijst, glijdt Simone weg in een neerwaartse spiraal van drank, gokschulden en kleine criminaliteit.
Rocco ontfermt zich over zijn broer en probeert de familie samen te houden. Hij is bereid daarvoor zijn eigen toekomst op te geven en vecht letterlijk en figuurlijk voor Simone’s eer in de boksring. Ciro, de op één na jongste, distantieert zich van Rocco’s blinde loyaliteit en probeert een eigen leven op te bouwen. Hij gaat aan het werk in de Alfa Romeo fabriek en vindt zijn weg in de grote stad. Ciro probeert zijn jongste broer Luca uit de buurt van Simone te houden, maar raakt daardoor in conflict met de rest van de familie.
Wanneer Simone Rocco met Nadia betrapt, slaan bij hem de stoppen door. Simone verkracht haar voor de ogen van zijn broer. Rocco zwijgt en breekt met Nadia. Om de schulden van zijn broer af te kunnen lossen, tekent hij voor een leven als bokser. Een laatste misstap van Simone dwingt de gezinsleden positie te kiezen. De familie spat uit elkaar. De droom lijkt verloren.
'Onnavolgbare Hans Kesting en overtuigende Fred Goessens.' - Telegraaf ***
'Een hevig sociaal-realistisch drama, dat zich goed leent voor Van Hoves emotionele, fysieke speelstijl. De spelers krijgen veel kans om te schitteren. (...) Maar de avond is voor Fedja van Huêt als Rocco (....). Stil en ingetogen is hij, maar in het donker broeit van alles (...) Halina Reijn, als het liefje van de broers, maakt mooie, harde overgangen, van stoer naar doodsbang.' - NRC
'Een verrassende rol van de jonge Stef Aerts: een talent waaraan we nog veel plezier kunnen beleven.' - Trouw
'Große Konflikte, lebendige Figuren' - Deutschlandradio Kultur Fazit
Ivo van Hove over Rocco en zijn broers
‘Visconti drukt in één gezin de migratieproblematiek en de druk die het op het individu genereert uit.’ Elk van de zonen belichaamt een fase in het moeizame proces van assimilatie. Wat zich normaal gesproken over verschillende generaties voltrekt, heeft Visconti in zijn familietragedie samengedrukt in tijd en in ruimte. De eerste fase van isolement en vermijding is terug te vinden in Vincenzo. Hij woont en werkt wel in Milaan, maar huwt een meisje uit zijn geboortestreek en sticht een gezin in de traditie van het zuiden.
De tweede fase van contact en conflict wordt belichaamd door Simone en Rocco. In hun poging zich aan te passen, botsen ze met de verwachtingen van de stad. In beiden woedt een hevig conflict tussen de familiewaarden uit het zuiden en de meer individualistische eisen van het noorden. Simone raakt losgeslagen. Rocco tracht hem te helpen maar wordt zelf verscheurd tussen broederliefde en zijn eigen droom van een leven met Nadia.
Ciro past zich het meest aan en belichaamt de fase van assimilatie. Hij bouwt een toekomst op in Milaan en kiest op het einde voor de rechtspraak van het noorden tegen de clan in. In Luca tenslotte, ligt de hoop verankerd dat hij het noorden en het zuiden op een harmonieuze manier in zich zal verenigen. Rocco en zijn broers gaat over de botsing tussen traditie en moderniteit en is daarom nog steeds brandend actueel.'
#roccoenzijnbroers