zoek login
logo

spoken

home  >  voorstellingen  >  spoken  >  synopsis

Hélène Alving wil met de oprichting van een kindertehuis ter nagedachtenis aan haar overleden echtgenoot haar voorbije leven afsluiten. Ze wil haar liefdeloze huwelijk en de leugens uit het verleden achter zich laten en heeft haar hoop gevestigd op haar enige zoon Oswald, die na een kunstenaarsbestaan in Parijs terugkeert naar het ouderlijke huis. De gedroomde toekomst komt niet tot stand als blijkt dat Oswald lichamelijk en geestelijk is uitgeput. Het lijkt alsof de spoken uit het verleden zich tegen hem hebben gekeerd. Hélène vertelt hem de waarheid over haar huwelijk en onthult dat Regina, het dienstmeisje waarop Oswald verliefd is, een onecht kind is van zijn eigen vader. Oswald stort in en vraagt zijn moeder hem te helpen sterven. Het huis dat hij ooit ontvluchtte, wordt nu zijn uitverkoren plek om het leven van leugens definitief achter zich te laten.

henrik ibsen
Met Spoken (1881) schreef de Noorse toneelauteur Henrik Ibsen een definitieve afrekening met de burgerlijke moraal van leugens en schone schijn. Als geen ander portretteerde Ibsen een klasse verlamd door angst en de dwingende regels van geloof en maatschappelijke status. Ibsen wordt beschouwd als de grondlegger van het moderne realistische drama en schreef met stukken als Nora of een poppenhuis, de Wilde Eend en Hedda Gabler enkele meesterwerken van het wereldrepertoire.

thomas ostermeier
De Duitse regisseur Thomas Ostermeier (1968) is artistiek leider van de Schaubühne am Lehniner Platz en werkt als gastregisseur in Hamburg, München en op diverse Europese podia. Zijn werk werd onderscheiden met talloze prijzen in Duitsland en op verschillende festivals in Europa. In zijn oeuvre neemt het werk van Ibsen (Nora) een belangrijke plaats in naast ensceneringen van o.a. Shakespeare (Hamlet) en Sarah Kane (Blasted). Met Spoken regisseert hij voor het eerst bij Toneelgroep Amsterdam.
'Als voorbereiding en kennismaking ben ik bij Teorema een paar keer bij repetities komen kijken. Wat me opviel was de aangename atmosfeer. Ik ben net als Ivo een hele actieve regisseur; ik sta op de vloer, speel met de acteurs, ben heel direct. Bij Toneelgroep Amsterdam kon ik me voorstellen dat ik goed met de acteurs zou kunnen communiceren. En ja, het wordt weer een Ibsen. Ik ben al lang met hem bezig. En het wordt ook weer een vrouwelijke hoofdrol. Ik ben echt gefascineerd door vrouwen op het podium. Ik geloof dat vrouwen nog steeds ondanks alles een minder sterke machtspositie hebben. Op het podium is dat interessant, want dan is het conflict uit het stuk een gevecht om macht en emancipatie.' (Interview Thomas Ostermeier, Simon van den Berg, 14 december 2009).


programmaboek 10|11
Blader door het programmaboek door op onderstaande afbeelding te klikken of download als pdf.

1011_SPO_bro

share

Rate

Hieronder kunt u uw reactie invullen.

gegevens worden opgehaald