duur 5:00, incl. 1 pauze
première 08 mrt 2008
Vanaf de première in 2008 is de voorstelling door pers en publiek laaiend enthousiast ontvangen. Acteur Hans Kesting ontving voor zijn vertolking van Roy Cohn de Louis d’Or 2008.
Twee New Yorkers gaan elk op hun eigen manier met hun hiv-besmetting om: de jonge Prior raakt in paniek en ziet zijn relatie met zijn joodse vriend Louis stuklopen. Hij verliest zich in koortsdromen, overgeleverd aan een Engel die hem met zijn angsten confronteert. De aartsconservatieve advocaat Roy houdt zijn ziekte voor zijn omgeving verborgen uit angst zijn prestige te verliezen.
Louis zoekt troost bij Joe, een mormoonse jurist die zijn huwelijk de rug toekeert en zijn homoseksualiteit leert aanvaarden. Roy wordt opgenomen in het ziekenhuis en voert een strijd op leven en dood. In zijn laatste dagen wordt hij door de zwarte verpleger Belize geconfronteerd met zijn vooroordelen.
Naarmate de ziekte vordert, raken realiteit en koortsdromen met elkaar vermengd. Roy vereenzaamt en ziet zijn netwerk van machtige vrienden afbrokkelen, terwijl Prior troost vindt bij vreemden die zijn pad kruisen. In het aanschijn van de dood laten de ontmoetingen onuitwisbare sporen achter. ‘Niets gaat ooit verloren.’
'Yet this is in many ways the most penetrating “Angels” that I’ve seen. In cutting to the core of this big-canvas portrait of life and imminent death in the early years of the AIDS epidemic in New York, Mr. van Hove finds a universal heart that seems destined to beat, loudly and steadily, for as long as there is theater.' - NY Times
‘Zelden heeft dit ensemble zo gedreven, bijna bezeten toneelspel laten zien als in dit epos over Amerika in het aids-tijdperk (…) Intens acteren, in een perfecte balans tussen inleving en overdrijving. (…) Een magistrale vertolking van de ploertige advocaat Cohn door Hans Kesting. (…) Een monument voor onmogelijke liefde in een fascinerende, deprimerende en hallucinerende theatergebeurtenis.’ - Volkskrant *****
'The Toneelgroep Amsterdam ensemble demonstrates the benefit of the European repertory theatre model – this group has been performing these characters since 2008 and have a deep intimacy with the parts rarely found on this side of the Atlantic. This allows van Hove to simply stage Kushner’s plays like open wounds. There is something quite audacious about bringing a foreign production of Angels in America to Brooklyn, where so much of it is set, even if this version has Kushner’s blessing. But van Hove’s production is a sign his popularity isn’t due simply to audacity, but also to his skilled practice of a brand of stagecraft popular since Shakespeare: actors on an empty stage, performing with your imagination as a scene partner.' - The Globe and Mail
‘Een op het overdadige af rijk stuk, een onberispelijk spelend, zeer sterk ensemble en een tot in de details kloppende regie. (…) Van Hove laat de rauwheid van overkokende emoties voluit spelen, maar dempt tevens door de acteurs in het kale toneelhuis neer te zetten. Wat een hartbrekende, loepzuivere rol van Eelco Smits; wat een briljante hoogintelligente prestatie van Fedja van Huet; wat een vorstelijke en vlekkeloze rol van Roeland Fernhout; hoe sterk zijn Hadewych Minis en Marieke Heebink, hoe trefzeker Barry Atsma en Alwin Pulinckx. (…) Wat Hans Kesting laat zien, lijkt onverbeterlijk. Deze Cohn heeft als karakter de acteur gekregen die hij verdient: mastodonten, allebei.’ - Telegraaf
‘Het doet je ogen van tranen branden door de manier waarop de hoop en de liefde er doorheen zinderen, de hoop op een betere wereld waarvoor we moeten vechten, en de liefde die alles overwint. (…) ‘Prior Walter wordt gespeeld door Eelco Smits in een mengeling van wanhoop en vastberadenheid die door je ziel snijdt. (…) Het meest indringend is Marieke Heebink als de moeder van Joe. Naast Kesting het meest dragende en onvergetelijke personage.’ - Trouw
‘Eelco Smits speelt de zachte, vrouwelijke homo die aids krijgt. Het maakt hem verrukkelijk vlinderachtig en gevat, en aangrijpend in zijn woede en wanhoop. (…) Schakerend tussen ingeleefde wanhoop en gelukzaligheid, en geestige nuchterheid, laat Minis zien hoe Harper haar waanzin koestert, als anti-gif tegen de harde buitenwereld. (…) Kesting was al genomineerd voor de Louis d’Or (…) Met deze gevallen koning Cohn erbij, kan de toneelprijs hem niet meer ontgaan. Een hoogtepunt van het theaterseizoen. (…) Roeland Fernhout maakt een fantastische rol van zijn zwarte drag queen verpleger.' - NRC / NRC Next
‘TA toont zich met deze productie in topvorm, zowel mentaal als fysiek en brengt vijf uur lang hartbrekend toneel, waarover je je nog tijden kunt verwonderen. (…) Het talent van Fedja van Huêt openbaar zich in een oogopslag als hij van zijn rol als rechtse politicus Martin Heller stapt in die van de homoseksuele Louis Ironson.' - Parool
Ivo van Hove over Angels in America
‘Angels in America heeft alles te maken met verlies en sterven. Twee hoofdpersonages voeren letterlijk een strijd op leven en dood met de ziekte. Maar niet alleen mensen sterven, ook relaties. Verschillende personages vluchten weg in visioenen, die een soort uitlaat vormen voor hun wensen en angsten. Angels in America gaat over de mogelijkheid tot transformeren: rupsen worden vlinders, vlinders sterven en de cyclus begint opnieuw. Het is ook een ode aan het menselijk vermogen zich te adapteren, te overleven.’
#angelsinamerica